Pranciškonų kankiniai Vilniuje : gyvoji atmintis ir kapų tyla

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pranciškonų kankiniai Vilniuje: gyvoji atmintis ir kapų tyla
Alternative Title:
Franciscan martyrs in Vilnius: living memory and graveyard silence
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2003, t. 31, p. 47-59. Istorinė tikrovė ir iliuzija : Lietuvos dvasinės kultūros šaltinių tyrimai
Keywords:
LT
14 amžius; 16 amžius; 17 amžius; 18 amžius; Lietuva (Lithuania); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Kryžiai / Crosses; Šventieji / Saints; Vienuolijos / Monasteries.
Summary / Abstract:

LTŠio darbo tikslas - išsiaiškinti pagrindines Vilniaus pranciškonų kankinių kulto apraiškas XVI-XVIII a. Pirmiausia nagrinėjamos pranciškonų kankinystės Vilniuje, įvykusios 1341 ir 1369 m. ir aptariama jų skirtinga interpretacija vėlesnėje istorinėje tradicijoje. Išsiaiškinta, kad tik 1369 m. kankinystės atminimą išsaugojo vietinė tradicija - išlikusi "Legenda apie 14 pranciškonų kankinių". Kol kas XVI-XVIII a. šaltiniuose pavyko aptikti 4 svarbius pranciškonų kankinių kulto pakilimo atvejus: Šv. Kryžiaus koplyčios fundacija, restauracija 1543 ir l 598 m., bandymas siekti oficialios pranciškonų kankinių kanonizacijos 1649-1651 m. ir Trijų Kryžių atstatymas ant Vilniaus Plikojo kalno 1740 m. Atrodo, kad ir pati mintis statyti Tris Kryžius ant Plikojo kalno kilo XVII a. viduryje, kai dėtos pastangos pradėti oficialų pranciškonų kankinių kanonizavimo procesą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vilnius; Pranciškonai; Hagiografija; šventųjų kultas; Vilnius; Franciscans; Hagiography; Cult of saints; Lietuvos christianizacija; Kankiniai; Trijų kryžių kalnas ir Plikasis kalnas Vilniuje.; Christianizetion of Lithuania; Franciscan; Martyrs; The cult of Saints; The hill of Three Crosses; Hill Plikasis.

ENThis article analyses Franciscan martyrology that deals with the Franciscan martyrs who suffered in Vilnius in c. 1341 and c. 1369 and presents the main features of their veneration among the Catholic population of the Grand Duchy of Lithuania from the sixteenth to the eighteenth century. Our research has shown that only the latter martyrdom survived in local tradition in a form of the legend about Fourteen Franciscan Martyrs, and the first one fell into oblivion. Textological analysis of the source material allows us to reject the long standing historiopgraphical myth suggesting that all this legend was a total fiction. It is possible to glean some solid facts from the Bychowiec Chronicle by collating its account with the Liber de conformitate vhae beeiti Francisci ad vitam Domini Jesu which was composed by Friar Bartholomew da Rinonico of Pisa in 1385-1390. The most important among them seems to be the destruction of the Franciscan monastery around 1369. It seems as well that the very dating of this event to the time of the war waged between Lithuania and Moscow in 1368-1372 is very probable. Catholics in Lithuania, and especially the local Franciscans in sixteenth-eighteenth centuries, treated the Franciscan martyrs as the first apostles of the Catholic Faith in pagan Lithuania. For the local Franciscans the martyrs were also the founders of the Lithuanian Franciscan community.By now it is possible to single out four major stages in the veneration of the Franciscan martyrs: 1) in 1543 the bishop of Vilnius, Paulius Alšėniškis, founded the Holy Cross Chapel, which was built in the supposed burial place of the Franciscan martyrs; 2) in 1598 the Chapel was restored and adorned to the glory of the Franciscan martyrs; 3) the most serious attempt at the canonization of the Franciscan martyrs was undertaken in 1649—1651 on the initiative of the bishop of Vilnius, Jurgis Tiškevičius (Tyszkiewicz), and local Franciscans; 4) in 1740 the Three Crosses on Mons Calvus were rebuilt in commemoration of the Franciscan martyrs. It looks likely that the very idea of building the Three Crosses on this site that overlooks the town of Vilnius was conceived in the mid-seventeenth century as part of preparations to gain official recognition to the sanctity of the Franciscan martyrs. [From the publication]

ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Dainų slėnio paslaptys / Saulius Sarcevičius. Lietuvos pilys. 2009, 4 (2008), p. 62-74.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14886
Updated:
2018-12-17 11:11:27
Metrics:
Views: 58    Downloads: 17
Export: