Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios Švč. Mergelės Marijos paveikslo istorija ir ikonografija

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios Švč. Mergelės Marijos paveikslo istorija ir ikonografija
Alternative Title:
History and iconography of the image of the Virgin Mary from the Vilnius church of Sts Peter and Paul
In the Book:
Atrasti Vilnių: skiriama Vladui Drėmai. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2010. P. 141-150
Keywords:
LT
19 amžius; 18 amžius; 17 amžius; Italija (Italy); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Ikonografija / Iconography; Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariamas vyskupo Tiškevičiaus Vilniaus Antakalnio parapijinei bažnyčiai padovanotas Švč. Mergelės Marijos Maloningosios paveikslas. Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčioje esantis ir malonėmis garsus paveikslas – vienas seniausių šios šventovės paminklų, 1653 m. įneštas į jau anksčiau čia stovėjusią medinę bažnyčią. Dabartinėje bažnyčioje Švč. Mergelės Marijos Maloningosios altorius įrengtas kairėje transepto pusėje, o visas šios pusės dekoras skirtas Dievo Motinos išaukštinimui. Vyskupo Tiškevičiaus dovanotas paveikslas – tai Faencos (Italija) katedroje esančio Švč. Mergelės Marijos Maloningosios paveikslo kopija. Ikonografinis tipas lengvai atpažįstamas iš Marijos rankose laikomų sulaužytų strėlių. Nėra tiksliai žinoma, kada vyskupas Tiškevičius įsigijo šį paveikslą. Manoma, kad jis pirktas arba gautas dovanų Tiškevičiui 1639–1641 m. būnant Romoje. Straipsnyje atkreipiamas dėmesys į Antakalnio paveikslo ir Varšuvos pijorų bažnyčiai XVII a. viduryje dovanoto Švč. Mergelės Marijos Maloningosios paveikslų panašumą. Tikriausiai Tiškevičiaus įsigytas paveikslas buvo sukurtas tarp 1650–1653 m., o paskata jį įsigyti tapo susidūrimas su Faencos Dievo Motinos kultu ir žinia apie Apaštališkojo Sosto dovaną Varšuvos pijorams. Straipsnyje aptariamas atvaizdo ikonografijos savitumas ir paveikslo istorija. Pažymima, kad XVIII a. pabaigoje paveikslas buvo atnaujintas. Išlikę dabartinio paveikslo aptaisai sukurti XVIII a., tačiau Dievo Motiną vainikuojanti karūna datuojama XVII a. antra puse. Spėjamas, kad XIX a. antroje pusėje paveikslas pertapytas.Reikšminiai žodžiai: Antakalnio Švč. M. Marija Maloningoji; Faenzos Maloningoji Mergelė; Ikonografija; Istorija; Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčia; Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčios Švč. Mergelės Marijos paveikslas; Vilnius; Šv. Petro ir Povilo bažnyčia; Švč. Mergelės Marijos paveikslas; Antakalnis' Virgin of Mercy; Church of Sts Peter and Paul; History; Iconography; Image of the Virgin Mary; The Virgin of mercy of Faenza; The image of the Virgin of Mercy in the Church of Sts Peter and Paul; Vilnius; Vilnius Church of Sts Peter and Paul.

ENThe paper discusses the painting of Blessed Virgin Mary of Mercy given as a gift to the Antakalnis parish church in Vilnius by Bishop Tiškevičius. The painting, known for its mercy, kept at the Church of Saints Peter and Paul, is one of the oldest monuments of this shrine, brought into a wooden church in 1653. The altar of Blessed Virgin Mary of Mercy is arranged on the left side of the transept of the present church, and the entire decoration of this side is designated to the exaltation of the Mother of God. The painting presented by Bishop Tiškevičius is a copy of the painting of Blessed Virgin Mary of Mercy kept in the cathedral of Faenza (Italy). The iconographic type is easily recognised from the broken arrows in Mary’s hands. The date when Bishop Tiškevičius acquired this painting is not known. It is supposed to have been bought or received as a present while Tiškevičius stayed in Rome in 1639–1641. The paper notes similarity of the painting of Antakalnis and the painting of Blessed Virgin Mary of Mercy presented to the Church of Piarists in Warsaw in the mid-17th c. Most probably the painting acquired by Tiškevičius was created between 1650 and 1653, and the bishop could have been induced to acquire it having faced the cult of the Faenza Mother of God and found out about the gift of the Holy See to the piarists of Warsaw. The paper discusses the distinct iconographic character of the image and the history of the painting. It notes that at the end of the 18th c. the painting was restored. The remaining casing of the present painting was created in the 18th c.; however, the crown of the Mother of God dates back to the second half of the 17th c. The painting is supposed to have been repainted in the second half of the 19th c.

ISBN:
9786094470004
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14336
Updated:
2019-12-10 18:55:46
Metrics:
Views: 68    Downloads: 16
Export: