Lietuvės įvaizdis : tarp modernybės ir stereotipų (pagal XX a. pirmosios pusės spaudą)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvės įvaizdis: tarp modernybės ir stereotipų (pagal XX a. pirmosios pusės spaudą)
Alternative Title:
Image of lithuanian woman: betweeen modernity and stereotypes (according the press of the 1st half of the 20th century)
Keywords:
LT
Liaudies kultūra / Folk culture; Moterys / Women; Viešoji nuomonė / Public opinion.
Summary / Abstract:

LTStraipsniu parodomas visuomenės požiūris į kosmopolitinę madą ir moterį pirmojoje XX a. pusėje. Tema analizuojama, remiantis straipsniais, kurie buvo išspausdinti XX a. pirmosios pusės spaudoje (iki Antrojo pasaulinio karo). Straipsnyje pateikiami kosmopolitinės mados pasireiškimo faktai, diskusijos dėl madų plitimo ir įtakos lietuvių etninei kultūrai. Buvo peržiūrėta 30 pavadinimų spaudinių, užregistruoti 144 straipsniai ir žinutės. Straipsniai apie madą daugiausia buvo spausdinti spaudoje, skirtoje moterims. XX a. pirmosios pusės spaudoje vykusiose diskusijose apie kosmopolitinės mados plitimą Lietuvoje gali būti išskiriami du požiūriai: neigiamas ir teigiamas. Neigiamas požiūris į madą yra paremtas jos neįprastumu ir nelietuviška kilme. Mada laikoma svetima savo kilme ir plitimo būdais. Tai pagrindinis argumentas, kuriuo rėmėsi (iš kurio išplaukė) ir kitos neigiamo požiūrio motyvacijos. Teigiamas požiūris į madą buvo grindžiamas jos estetiškumu, patogumu ir pažangumu. Teigiamo požiūrio šalininkai nepabrėžė mados kilmės, labiau atkreipė dėmesį į jos estetiškumą ir funkcionalumą. Taigi į mados kaitą žiūrėta kaip į natūralų, negrįžtamą, pažangų procesą. Moteris atsidūrė tradicinės ir moderniosios kultūrų konflikto zonoje. Viena vertus, XX a. pirmosios pusės spaudoje buvo suformuotas neigiamas modernios, madingos moters įvaizdis. Kita vertus, idealizuotas tradicinis lietuvės stereotipas buvo pateikiamas pavyzdžiu. Taip siekta varžyti kosmopolitinės mados plitimą, o lietuviškos tradiciją - skleisti.Reikšminiai žodžiai: Tradicinė kultūra; Moteris; įvaizdis; Folk culture; woman; Image.

ENThe work shows standpoint of society to the cosmopolitan fashion and woman in the ist half of the 20th century. Theme is analysed on the ground of articles, which were printed in the 1st half of the 20th century (till the II World War). In article are stated manifestation's facts of cosmopolitan fashion, disputed about fashions spreading and influence to Lithuanian ethnic culture. 30 publications were looked over and 144 articles and items were registered. Debates were the most active in the ЗА decade. Articles about fashion were printed mostly in press, which was designed to women. Standpoints to cosmopolitan fashion and mostly presented motivations were estimated after analysing publications. In press debates two attitudes can be distinguished: negative and positive. Negative attitude to the fashion is grounded on its strangeness and not Lithuanian origin. Fashion was considered strange with its origin and ways of spreading. It was the main argument that has resulted other negative motivation. Positive attitude to fashion was reasoned by its aesthetics, convenience, and progress. Origin of fashion wasn't emphasised but its aesthetical and functional side was accented. Change of fashion was considered as natural, irreversible, progressive process. Woman finds herself in the zone of traditional and modern culture's impact. The press protected tradition. On the one hand negative image of modern, modish woman was formed in press of the 1st half of the 20th century. On the other hand image of idealised, traditional Lithuanian woman was shown as example. So spreading of cosmopolitan fashion was restricted and own Lithuanian traditions were propagated. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/13885
Updated:
2013-04-28 17:49:03
Metrics:
Views: 28
Export: