Broniaus Kutavičiaus kompozicijos - "svetimo" raiška

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Broniaus Kutavičiaus kompozicijos - "svetimo" raiška
Alternative Title:
Manifestations of the "foreign" in the music of Bronius Kutavičius
In the Journal:
Menotyra. 2001, Nr.3 (24), p. 68-77
Keywords:
LT
Bronius Kutavičius; Kultūros paveldas / Cultural heritage.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamos tos Broniaus Kutavičiaus kompozicijos, kurias jis sukūrė vadinamųjų "svetimų", t.y. kitų kultūrų paveldo veikiamas, gilinamasi į "svetimo" traktuotės "savame" kontekste subtilybes, siekiama nustatyti kaip kitatautės kultūros elementai sąveikauja ir integruojasi į kompozitoriaus muziką. Tyrimo objektu pasirinkti tie kompozitoriaus kūriniai, kuriuose juntami ar yra panaudoti lietuvių kultūrai nebūdingi motyvai. B. Kutavičius "svetimus" elementus verčia savaip ir juos pritaiko prie savo stiliaus muzikos; kai kuriais atvejais "svetimo" elementus naudoja kaip kompozicinę priemonę savo numatytam "centrizmui" pabrėžti. Kiekvienam savo kūriniui kompozitorius randa savitą raiškos formą, nors juose nemažai elementų, kurie anksčiau buvo panaudoti kitame kontekste. Kai kurias savo kompozicijoms reikalingas detales kompozitorius yra suradęs tyrinėdamas kitų kultūrų palikimą. B. Kutavičius linkęs savo muzikoje derinti binarines opozicijas: makro- ir mikrostruktūras, pastovius, nekaičius, kartojamus darinius su skaičiais. Per šias opozicijas išryškėja, kaip sugretinami skirtingi muzikinio laiko ir erdvės masteliai, jų stambūs vienetai ir smulkios detalės. Žvilgsnis pakaitomis fokusuojamas į "čia" ir "ten", "arti-toli", ir tai galima apibūdinti kaip "centras-periferija" opoziciją.Reikšminiai žodžiai: Bronius Kutavičius; "savo-svetimo"; "centro-periferijos" opozicijos; Autseideriai; Komunitas; Bronius Kutavičius; Opposition of "native-foreign"; "center-periphery"; Outsiders; Communities.

ENA number of works written by Bronius Kutavičius under the influence of non-Lithuanian cultures are discussed. An opposition "native/foreign" or, in other words, "center/periphery" provides here the context for discussion of these compositions. The mentioned descriptions provoke sundry questions concerning communication, spatial distribution, narrative, gnoseology, and ontology, which are brought into notice in the course of this article. In Kutavičius' music, the most characteristic features of treatment of the "foreign" elements may be exemplified in the following cases: a) when using the "foreign" elements, the composer renders them his own way and makes them fit his personal style; b) when using the "foreign" elements as actually "foreign", Kutavičius presents them in the manner of styli-zation; c) in Kutavičius' operas, the most prominent characters - Strazdas and Count Šemeta - are really "strangers" within their "own" communities, that is, outsiders, marginals; d) in some cases, Kutavičius employs the "foreign" elements as compositional means to emphasize what is intended to be the "center". [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/12659
Updated:
2018-12-17 10:51:30
Metrics:
Views: 22    Downloads: 4
Export: