Lietuvių profesionaliosios muzikos tautiškumo prielaida Juliaus Juzeliūno teorinėje komponavimo sistemoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvių profesionaliosios muzikos tautiškumo prielaida Juliaus Juzeliūno teorinėje komponavimo sistemoje
Alternative Title:
National prerequisite of Lithuanian professional music in Julius Juzeliūnas' theoretical system of composing
In the Journal:
Menotyra. 2001, Nr.3 (24), p. 3-16
Keywords:
LT
19 amžius; J. Juzeliūnas.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje šiuolaikinės teorijos ir praktikos požiūriais analizuojama Juliaus Juzeliūno teorinė komponavimo sistema, prieš tris dešimtmečius paskelbta jo knygoje "Akordo sandaros klausimu", kurioje išskirtinis dėmesys buvo skirtas harmonijai. J. Juzeliūnui teorinio komponavimo sistema yra reikalinga bandant apčiuopti naują kūrinio darymo metodą, ji iš esmės tęsia XIX a. pabaigoje išryškėjusią romantinę profesionaliosios muzikos folklorizacijos tradiciją. Kompozitorius savo teorinę sistemą išbandė ir patikrino individualia kūryba, įteisino savo teorinę idėją kaip lietuvių muzikos tautiškumo raiškos galimybę, pritaikydamas etnostruktūras šiuolaikiškesniems muzikos komponavimo principams. Jo harmoninėje sistemoje pirmenybė teikiama intervalikos išraiškai. J. Juzeliūno iškelti teoriniai teiginiai išjudino Lietuvos teorinę mintį iš sąstingio, jie leido naujai pažvelgti į daugelį tuo metu nekvestionuojamų muzikos teorijos ir harmonijos sąvokų. Viena originaliausių įžvalgų yra sutartinių dualistinio modelio - bitonikalumo nustatymas, perspektyvus yra "akustinio intensyvumo" sąvokos pritaikymas harmonijos srityje. Vienas iš akivaizdesnių sistemos prieštaravimų - kompozitoriaus įsitikinimas, kad modalinėje melodikoje slypi vertikalių prielaidos, nors dualistinis sutartinių modelis lyg ir neigia šią galimybę; muzikas nepakankamai teoriškai išskaidrina atraminių struktūrų determinavimo kriterijų, pernelyg schematizuoja istorinę modalinės melodikos evoliuciją.Reikšminiai žodžiai: J. Juzeliūnas; Modalinė sistema; Mažoro-minoro sistema; Atraminių tonų kompleksai; Konsonansas; Disonansas; Akustinis intensyvumas; Funkcinė kaita.; J. Juzeliūnas. theoretical system; Modal system; Major-minor system; Basic tones complex; Consonance; Acoustics expression; Functions changing.

ENThe article deals with the analysis of Julius Juzeliūnas' theoretical system of composing in respect of contemporary theory and practic. The nucleus of the system under the analysis is an original theory of a national harmony. The composer perceived the expression of a national character as the adaptation of ethnostructures to more contemporary principles of composing. Diferently from his forerunners (M. K. Čiurlionis, J. Gruodis), the composer made an attempt to motivate the chords of verticals through the ethnomelodic intonations referred to as the structures of key tones. He believed that the structures of key tones make it possible to tansform a horizontal of the modal melodies into an adequate harmonic vertical. Anyway, the dual model of the sutartinės (polyphonic songs) noticed by the composer seems to negate this possibility, because the melodies of sutartinė's voices based on thirds contradicts complementarity a second-based relationship of the verticals of the voices. It is common knowledge that the majority of Lithuanian oldest monodies are genetically associated with the sutartinės. Thus, here arises a doubt concerning chord-based prerequisites of modal melodies.Having reformed the chordics, irrespective of the discrepancies between the perception of melodic and harmonic intervals, he partially makes use of the functioning practice of the major-minor chordics. The composer's functional system of harmonics is particularly marked by the expression of intervals, which compensates the high-pitched key functioning of elements. By way of limiting the functional alteration of elements through the exhaution of 12 tones in the portions of separate intonational cells, he comes close to J. M. Hauer's idea of dodecaphonic trope. The latter circumstance seems to have determined the sounding of the composer's more contemporary works. An analysis shows that the national character of the composer's works was greatly conditioned by his individual "psychological national complex". On the other hand, his theoretical conception of harmony must have influenced it to a slight degree. Thus, J. Juzeliūnas' theoretical system of composing, which invested in his time the renovation of Lithuanian profesional music and partially theory with many creative impulses, today retains its proper topicality mainly in respect of its basic principle of the national character of music and much slighter with regard to its specific theoretical and practical form of expression. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Neatpažintas Mikalojaus Konstantino Čiurlionio muzikos ciklas (1908, spalis, Peterburgas) / Rimantas Janeliauskas. Lietuvos muzikologija. 2004, 5, p. 29-47.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/12652
Updated:
2018-12-17 10:51:27
Metrics:
Views: 17    Downloads: 3
Export: