Antano Tamošaičio tautinio stiliaus koncepcija.

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Antano Tamošaičio tautinio stiliaus koncepcija
Alternative Title:
Antanas Tamošaitis' conception of national style
In the Journal:
Menotyra. 2001, Nr.2 (23), p. 81-85
Keywords:
LT
Anastasija Tamošaitienė; Antanas Tamošaitis; Liaudies kultūra / Folk culture; Dailė / Art; Liaudies menas / Folk art; Žemės ūkis / Agriculture.
Summary / Abstract:

LTAntanas Tamošaitis (g. 1906) su savo žmona Anastazija Mažeikaite-Tamošaitiene (1910-1991) buvo vieninteliai tekstilės profesionalai prieškario Lietuvoje. Straipsnyje analizuojami mažai žinomi A. Tamošaičio teoriniai samprotavimai , išspausdinti "Sodžiaus meno (1931-1939) ir "Sodžiaus pramonės (1933-1935) serijų leidiniuose bei 4-jo dešimtmečio periodinėje spaudoje ("Naujoji Romuva, "Ūkininko patarėjas, "Vairas, "Jaunoji karta, "Tautinė mokykla ir kt.). Jo teiginiai pateikiami XX a. I-os pusės kultūros veikėjų liaudies meno vertinimo koncepcijų kontekste. Tautinio stiliaus koncepcija 4-o dešimtmečio Lietuvoje buvo dinamiška kategorija, nulemta daugelio istorinių, kultūrinių ir patriotinių veiksnių. A. Tamošaitis atstovauja tautinio stiliaus koncepcijos konservatyviajam sparnui. Jo kūrybinė ir teorinė veikla sukosi apie liaudies meno vertės sugrąžinimą į dabartinį gyvenimą. Tradicijos ir modernumo santykis buvo esminis dailininko teoriniuose samprotavimuose. A. Tamošaitis išpopuliarino tautiško profesionalaus meno idėją ir net keliems dešimtmečiams į priekį padiktavo tautiškumo sampratą taikomajame mene.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos tarpukario dailė; Lietuvių taikomoji dailė; Lietuvių liaudies menas; Lietuvių tekstilė; Dailieji amatai; Namų prmaonė; Tautinis stilius; A. Tamošaitis; A. Tamošaitienė; "Sodžiaus menas"; "Sodžiaus pramonė"; Žemės ūkio rūmai.

ENAntanas Tamošaitis (b. 1906) with his wife Anastazija Mažeikaitė-Tamošaitienė (1910-1991) were the only textile artists in pre-war Lithuania. In the article attention is focused on A. Tamošaitis' theoretical reasoning which are less known to the public and which were published in the periodical press ("Naujoji Romuva", "Ūkininko patarėjas", "Vairas", "Jaunoji karta", "Tautinė mokykla" and others) and in the series books of "The Village Art" (1931-1939) and "The Village Industry" (1933-1935). A. Tamošaitis gathered the works of folk art and propagated the idea of national style in professional art. The conception of national style in his articles was based on the ethnographical material of Lithuania. A. Tamošaitis was sure that an artist mustn't copy ethnographical examples, but can stylize and interpret their forms creatively. A decorative pattern of folk art was necessary in national style works. Tamošaitis' attitude to national style was the same as of many other cultural workers of pre-war Lithuania. They were of the opinion that the national style of each nation must be clearly recognizable. Tamošaitis' theoretical position concerning national style may be traced to the actualities of pre-war Lithuanian cultural life and derived from the young state's worrying about its ethnical survival. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/12651
Updated:
2018-12-17 10:51:27
Metrics:
Views: 38    Downloads: 12
Export: