Vaikų patiriančių socialinę riziką psichosocialinio atsparumo formavimas

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vaikų patiriančių socialinę riziką psichosocialinio atsparumo formavimas
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatomos socialinę riziką patiriančių vaikų psichosocialinio atsparumo formavimo galimybės. Šiandienos Lietuvoje fiksuojamas vis didesnis socialinę riziką patiriančių vaikų skaičius. Vaikų dienos centrus pradėjo lankyti žymiai daugiau vaikų, kurie susiduria su problemine kasdienybe. Tai signalizuoja apie poreikį kalbėti psichosocialinio atsparumo tema. Straipsnyje akcentuojamos psichosocialinio atsparumo formavimo metodikos, vaikų dienos centrų galimybės ugdyti vaiko psichosocialinį atsparumą ir psichosocialinio atsparumo trūkumo pasekmės vaikams. Raktiniai žodžiai: psichosocialinis atsparumas, socialinę riziką patiriantys vaikai, vaikų dienos centras, socialinis darbuotojas.

ENResearch problem. The article presents the possibilities of developing psychosocial resilience of children experiencing social risks. In today's Lithuania, an increasing number of children experiencing social risk is recorded. This signals the need to talk about psychosocial resilience. The article emphasizes the methods of forming psychosocial resilience, the possibilities of children's day care centers to develop a child's psychosocial resilience and the consequences of a lack of psychosocial resilience for children. Research aim. To reveal the development of psychosocial resilience of children experiencing social risk. Research methods. Review and analysis of scientific literature. Key results and conclusions. Psychosocial resilience can be developed by taking care of a child's health, managing stress and emotions, achieving set goals, maintaining interest in various activities, promoting spirituality, seeking new opportunities for self-expression, creating and maintaining interpersonal relationships. The child's family, school and friends emerge as the most significant influencing systems in developing his psychosocial resilience. Children's day care centers are one of the main sources of help for children experiencing social risk. Keywords: psychosocial resilience, children at social risk, children's day care center, social worker.

ISSN:
2538-7383
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115345
Updated:
2025-05-26 09:55:30
Export: