LTI Lietuvos Statutas, įteisinęs turtinį bei visuomeninį moters statusą, papildė jos laisves svarbia teise ištekėti už vyro laisva valia. Kadangi LDK bajoraitės turėjo tėvonijos paveldėjimo, o našlės - dovio (veno) teisę, didysis kunigaikštis, rūpindamasis žemės tarnybos atlikimu, kišdavosi į jų santuokos reikalus, ypač kai šeimoje nebuvo sūnų. Valdovo leidimas bajorėms ištekėti dažnai virsdavo prievarta, todėl, Matvejaus Liubavskio žodžiais, „ir tuos žemės privilegijų straipsnius, kuriuose kalbama apie teisę laisvai ištekinti dukras ir giminaites, galima vertinti kaip tikrą privilegiją”. Bet tai buvo privilegija vyrams, kurią dar 1387 m. pirmą kartą suteikė Jogaila, leisdamas bajorams „laisvai leisti už vyrų savo dukteris bei anūkes ir bet kurias kitas jaunas moteris, kraujo ryšiais susijusias, ir našles”. Tokią nuostatą patvirtino ir kiti valdovai: 1413 m. Horodlėje - Jogaila ir Vytautas, 1447 m. - Kazimieras, 1492 m. - Aleksandras, 1506 m. - Žygimantas Senasis. Tačiau šiose privilegijose nekalbama apie moters teisę išsirinkti jaunikį [p. 147].
ENThe First Lithuanian Statute (Section 4, Article 15) contains a norm which allows the noble women “freely marry anyone [she] pleases ...” and a promise of the master “not to force them to marry anyone without their consent.” However, a careful analysis of certain articles of the (First, Second and Third) Lithuanian Statutes and of the Court Books of Lands and Castles demonstrate a rather contradictory attitude of the contemporary society towards this norm. These sources lead to the conclusion that the will of a woman was accepted as one but not the main condition of her marriage settlement because the approval of her parents or relatives was indispensable. The laws, defining the woman’s right to choose a man as her husband, at the same time restricted her rights to the property - they were different from those of the man. Nevertheless, despite the restrictions, the sixteen- century society treated this right of the women as their noble privilege rather than fiction.