Būsimųjų pedagogų požiūris į savanoriškos veiklos bei "minkštųjų" gebėjimų ugdymo(si) sąsajas: Lietuvos ir Latvijos aukštųjų mokyklų atvejis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Būsimųjų pedagogų požiūris į savanoriškos veiklos bei "minkštųjų" gebėjimų ugdymo(si) sąsajas: Lietuvos ir Latvijos aukštųjų mokyklų atvejis
Alternative Title:
Attitude of future teachers towards the interface of voluntary activities and development of "soft" skills: the case of Lithuanian and Latvian higher education institutions
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania], 2023, nr. 19/1, p. 69-78
Summary / Abstract:

LTPedagogo vaidmuo, prisidedant prie ateities kartos ugdymo yra be galo svarbus, todėl ir pats pedagogas turi turėti ne tik plačių profesinių žinių bet ir stiprinti asmeninius ir tarpasmeninius gebėjimus, dar kitaip vadinamus „minkštaisiais“ gebėjimais, kurie padėtų tapti brandžia asmenybe, gebančia spręsti savo problemas, aktyviai veikti darbinėje aplinkoje, gebančia dirbti tiek savarankiškai, tiek grupėje, imtis iniciatyvos ir pan. Straipsnyje keliamas probleminis klausimas – kokios savanoriškos veiklos ir studentų „minkštųjų“ gebėjimų ugdymo(si) sąsajos? Tyrimo tikslas – atskleisti būsimųjų pedagogų požiūrį į savanoriškos veiklos bei „minkštųjų gebėjimų“ ugdymo(si) sąsajas. Tyrime taikyti mokslinės literatūros ir dokumentų analizės, apklausos raštu ir gautų duomenų statistinės analizės metodai. Mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad savanoriška veikla gali būti labai įvairių formų – savanoriška veikla ir savanoriška tarnyba, vietinė, nacionalinė ir tarptautinė savanoriška veikla, specializuota veikla, konkrečios amžiaus grupės atstovų veikla, trumpalaikė ir ilgalaikė. Kiekviena forma turi savų pranašumų, tad labai svarbu pasirinkti ne tik temą, bet ir formą, atitinkančią savanoriška veikla užsiimančio asmens poreikius. Tyrimo rezultatai parodė, kad tiek Lietuvos, tiek Latvijos studentų dalyvavimas savanoriškoje veikloje nėra sistemingas. Apžvelgus tyrimo rezultatus matosi, kad Lietuvos studentų įgytų sustiprintų „minkštųjų“ gebėjimų savanoriškos veiklos metu mastas didesnis, lyginant su Latvijos studentais. Abiejų šalių būsimieji pedagogai teigiamai vertina ir patį savanorystės reiškinį, ir savanorystės metu įgyjamus „minkštuosius“ gebėjimus, ypač svarbius specialisto kompetencijų plėtrai, pedagoginei profesinei bei visuomeninei veiklai.Tiek Lietuvos, tiek Latvijos studentai aukštai vertina savanoriškos veiklos svarbą ir mano, kad įgijo svarbios patirties ir išugdė bei sustiprino šiuos „minkštuosius“ gebėjimus, kurie labai svarbūs jų būsimoje profesinėje veikloje: gebėjimą dirbti komandoje, gebėjimą bendrauti ir bendradarbiauti, gebėjimą priimti sprendimus, gebėjimą organizuoti ir planuoti. Reikšminiai žodžiai: kompetencijos, „minkštieji“ gebėjimai, pedagoginių studijų studentai, savanoriška veikla.

ENIn Lithuania, 2022 was announced as the Year of Volunteering. This was one of the reasons for conducting this research and delving into the phenomenon of volunteering, the skills developed during volunteering activities, and the relevance of these skills in pedagogical activities. The role of the educator in contributing to the education of the future generation is extremely important; therefore, educators themselves should not only have extensive professional knowledge but also reinforce personal and interpersonal skills, known as “soft” skills, which help to become a mature person capable of solving personal problems, be active in a working environment, be ready to work both independently and in a group, take the initiative, etc. The article raises a problematic question - what are the connections between voluntary activities and the development of students’ “soft” skills? The research aims to reveal future educators’ attitudes to the links between voluntary activities and developing “soft” skills. The research applied the methods of scientific literature and document analysis, a written survey, and statistical analysis of the obtained data. The analysis of scientific literature revealed that volunteering could take very different forms – volunteering activities and volunteering services; local, national and international volunteering; specialised activities; activities of the representatives of specific age groups; and short-term and long-term volunteering. Each form has its own advantages, so it is very important to choose not only the topic but also the form that meets the volunteer’s needs. The study results showed that the participation of both Lithuanian and Latvian students in voluntary activities is not systematic. They reveal that the level of enhanced “soft” skills acquired by Lithuanian students during volunteering is greater compared to Latvian students.The future pedagogues of both countries positively assess both the volunteering phenomenon itself and the “soft” skills acquired during volunteering, which are especially important for developing specialists’ competencies, pedagogical professional and social activities. Both Lithuanian and Latvian students highly value the importance of volunteering and believe that they gained important experience and developed and reinforced “soft” skills, which are very important in their future professional activities - the abilities to work in a team, communicate and cooperate, make decisions, organise, and plan. Keywords: competencies, students of pedagogical studies, “soft” skills, volunteering.

DOI:
10.59476/mtt.v1i19.578
ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/110748
Updated:
2025-07-31 10:50:20
Metrics:
Views: 1
Export: