Ikimokyklinio ugdymo specialistų poreikis darbo rinkoje: pedagogų paieškos ypatumai Kauno miesto ugdymo įstaigų vadovų požiūriu

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ikimokyklinio ugdymo specialistų poreikis darbo rinkoje: pedagogų paieškos ypatumai Kauno miesto ugdymo įstaigų vadovų požiūriu
Alternative Title:
Demand for preschool education specialists in the labor market: peculiarities in search of teachers from employers' perspective
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania], 2023, nr. 19/1, p. 58-68
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje gilinamasi į ikimokyklinio ugdymo specialistų poreikio darbo rinkoje problematiką, remiantis atlikto tyrimo rezultatais atskleidžiami pedagogų paieškos ypatumai Kauno miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų požiūriu. Problema – kokie ikimokyklinio ugdymo specialistų paieškos, kuri yra specialistų poreikio darbo rinkoje įvertinimo komponentas, ypatumai išryškėja ugdymo įstaigų vadovų požiūriu? Tikslas – atskleisti ikimokyklinio ugdymo specialistų paieškos ypatumus bei įsidarbinamumo tendencijas Kauno mieste. Metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, apklausa raštu, aprašomoji statistika. Pagrindiniai tyrimo rezultatai: didžioji dalis apklaustų darbdavių susiduria su sunkumais ieškodami tinkamų specialistų. Vadovų sprendimą priimti naują pedagogą lemia įvairūs, dažniausiai situaciniai motyvai. Kandidato įgytas aukštasis išsilavinimas vadovų nurodomas kaip vienas svarbiausių atrankos kriterijų, taip pat statistiškai reikšmingi yra šie atrankos veiksniai: kandidatas yra konkrečios aukštosios mokyklos absolventas; būdamas studentu atliko praktiką respondento vadovaujamoje įstaigoje; turi patirties kitose ugdymo įstaigose. Atsitiktinumas, jaunas kandidato amžius, studijų metu kandidato atliktas užsakomasis tyrimas nėra statistiškai reikšmingi atrankos kriterijai. Išanalizavus vadovų požiūrį į jų įdarbintų Kauno kolegijos absolventų kompetencijas ir kvalifikaciją, paaiškėjo, kad šių specialistų kvalifikacija atitinka darbo rinkos poreikius, o aukštųjų mokyklų absolventų profesinis pasirengimas vertinamas tik teigiamai.Analizuojant veiksnius, vadovų nuomone, labiausiai nulemiančius Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo studijų programos absolventų įsidarbinimą, paaiškėjo, kad, atsirinkdami reikiamus darbuotojus darbdaviai didžiausią dėmesį skiria studijų praktikos metu įgyjamiems įgūdžiams ir bendrosioms bei dalykinėms kompetencijoms. Svarbiomis laikomos rekomendacijos iš aukštosios mokyklos (praktikos vietos) ir teorinės profesinės žinios, o darbo patirtis, įgyta iki studijų / studijų metu, baigtos aukštosios mokyklos vardas, pažintys (asmeniniai ir (arba) tėvų socialiniai ryšiai), atsitiktinumas ar regiono ekonominė situacija iš esmės nevaidina jokio statistiškai reikšmingo vaidmens. Tai rodo darbdavių pasitikėjimą aukštųjų mokyklų parengtais specialistais, aukštosiose mokyklose suteikiama kvalifikacija, kompetencijomis ir praktiniais įgūdžiais. Reikšminiai žodžiai: ikimokyklinio ugdymo specialistų poreikis, ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovas, kompetencijos, pedagogų paieška.

ENThe article deals with the issues of the demand for preschool education specialists in the labour market. It reveals the peculiarities in the search for teachers based on the results of empirical research from the perspective of principals of preschool institutions in Kaunas. The paper tries to find the answers to the problem questions of what the peculiarities of recruiting teachers are and what complex issues indicate specialists’ demand. The research aims to reveal the peculiarities of the search for preschool specialists and their employment trends in Kaunas. For this purpose, scientific literature, documents, and research survey data were analysed. The main research findings revealed that most survey respondents face difficulties searching for suitable specialists. In most cases, the employment of educators depends on situational factors. One of the most relevant criteria in the selection of specialists mentioned was the higher education degree of the candidate. Other mentioned statistically significant criteria were that the candidate is the graduate of a certain higher education institution; while studying, he/she had a pedagogical internship in the institution run by the respondent, or he/she has experience in other educational institutions. On the other hand, such criteria as random coincidence, the young age of the candidate or the contracted research performed by the candidate during his/her studies do not play any statistically significant role in recruiting employees. Based on the survey results, principals of preschool education institutions are satisfied with the qualification and competencies of the already employed graduates of Kauno kolegija; therefore, the qualification of these specialists is appreciated as positive and can be defined as matching the needs of the labour market.Among the factors that, in most cases, determine the employment of the graduates of Kauno kolegija, principals of preschool institutions point out the skills acquired and general and specific competencies developed during pedagogical internships. Less but still important are references from the higher education institution (or internship placements) and their theoretical professional knowledge. The practical experience acquired before or during the studies, the name of the higher education institution, contacts, random coincidence, or economic situation in the region do not play any significant role. This fact shows that principals of preschool institutions in Kaunas trust specialists who graduated from higher education institutions, acquired qualifications, developed competencies and gained practical skills. Keywords: demand for preschool education specialists, headmaster of the preschool institution, search for teachers, competencies.

DOI:
10.59476/mtt.v1i19.588
ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/110747
Updated:
2025-07-31 10:48:28
Metrics:
Views: 2
Export: