LTAtrodo, natūralu daryti prielaidą, kad Elijahu ben Saliamonas Zalmanas, Vilniaus Gaonas, bei Lietuvos ješivos yra susiję. Gaonas savo laiku buvo didžiausias Toros žinovas Lietuvoje. Pasaulinio garso Lietuvos ješivos susiformavo ir ėmė tvirtėti jo mokinių kartos laikotarpiu, o žymiausiąją Voložino ješivą maždaug 1803 metais įkūrė artimiausias Gaono mokinys rabi Chajimas ben Izaokas. Tai pagrįstai leidžia manyti, kad Lietuvos ješivos kūrėsi bei plėtojosi anaiptol ne atsitiktinai, bet veikiamos Gaono. Taip pat svarbu pabrėžti, jog atrodo natūralu, kad Gaono asmenybė darė didžiulę įtaką Lietuvos (ypač Vilniaus) žydų bendruomenei. Vis dėlto šios prielaidos neteisingos. Neatrodo, jog Gaonas būtų tiesiogiai veikęs Lietuvos ješivų kūrimąsi, nors galbūt jis turėjo stiprų netiesioginį poveikį. Kadangi Gaonas buvo dažnai minimas, sunku apskritai apibrėžti jo įtaką bendruomenei. Pirmojoje šio straipsnio dalyje pasistengsiu tai įrodyti bei paaiškinti, kodėl Gaono įtaka buvo ribota. Ši analizė nėra sistemingas ir išsamus Gaono įtakos nagrinėjimas. Tam reikėtų atlikti daug nuodugnesnį tyrimą negu šis. Mano straipsnio tikslas yra panagrinėti keletą aspektų dėl sudėtingų mokslininkų ryšių su bendruomenėmis.Taip pat natūralu daryti prielaidą, jog Gaono raštai buvo nedelsiant leidžiami ir dažnai pakartotinai. Aktyvus Gaono raštų platinimas aiškiai parodo jo įtaką Lietuvos žydams. Vilnius buvo svarbus žydų leidybos centras, o kadangi Gaonas savo mieste buvo plačiai pagarsėjęs, Vilnius tapo ideali vieta jo darbams leisti. Tačiau taip teigti yra irgi neteisinga. Jo darbai buvo leidžiami nereguliariai. Tikriausiai Gaoną atminė, bet jo netyrinėjo, o tai kelia klausimų dėl jo įvaizdžio. Kaip matysime, paaiškėja, jog tam tikra prasme Gaono įvaizdį skaitytojų sąmonėje formavo populiarios Gaono biografijos, o juo pačiu jie menkai tesidomėjo. Šis aspektas bus nagrinėjamas išsamiau antrojoje straipsnio dalyje. Ribota Gaono įtaka ješivoms, viena vertus, ir reikšmingas spaudos vaidmuo, kita vertus, - tai du svarbūs Rytų Europos žydų mokslininkų sudėtingų ryšių su to meto žydų visuomene aspektai. Paskutiniame šio straipsnio skyriuje bus nagrinėjamos šio tyrimo duomenų išvados [p. 245-246].