Vilniaus Gaonas - sionizmo skelbėjas: judėjimo pseudoepigrafas

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vilniaus Gaonas - sionizmo skelbėjas: judėjimo pseudoepigrafas
Summary / Abstract:

LTTautiniai judėjimai stengiasi perrašyti istoriją tų žmonių, kurie jiems yra labai svarbūs. Yra net sakančių, kad modernusis nacionalizmas sukuria nebūtą savo tautos istoriją. Šiuolaikinis žydų tautinis judėjimas nėra išimtis. Tautos atmintyje kai kurios istorinės asmenybės transformuojamos pagal naujus tautinius kriterijus ir, rūpestingai pašalinus anachronizmus, įkeliamos į naująjį panteoną. Praktiškai, pasitelkus tautos ar valstybės švietimo, informacijos ir propagandos sistemas, atgimstanti tautos atmintis modeliuojama, įtvirtinant joje pavyzdines praeities asmenybes, jų „permodeliuotus" variantus. Vadovėliai, apeigos, atminimo dienos ir net paminkliniai antkapiai sustiprina naująjį senųjų didvyrių įvaizdį. Kartais nutinka atvirkščiai: kai kurios istorinės asmenybės ištrinamos iš atminties, jos išnyksta tarsi niekada nebuvę. Jų vardų nemini valdiški vadovėliai, jų žygdarbiams minėti nešvenčiamos atminimo dienos, jiems įamžinti nestatomi paminklai. Šitaip, pavyzdžiui, žydų tautinis judėjimas šventumu apgaubė Juozapo Trumpeldoro, Tel-Chajo didvyrio, atminimą, o iš atminties ištrynė Bereką Joselevičių, kovojusį už Lenkijos laisvę. Pirmasis, vaizduojamas kariu, gimusiu reikiamoje vietoje ir reikiamu laiku, buvo įamžintas dainose, ritualuose ir paminkluose. Antrasis, anot sionistų, tapęs kariu netinkamoje vietoje ir netinkamu laiku, buvo išbrauktas iš asmenų, užsitarnavusių atminimo atgimusioje tautos sąmonėje, sąrašo.Su ką tik išsakytomis mintimis gali sutikti kiekvienas, matantis, kaip nacionalizmas pasinaudoja istorija, tačiau reikia įsidėmėti, kad šis teiginys yra ypač turiningas. Tikra tiesa, kad įvairios vidinės žydų nacionalinio judėjimo grupės visaip naudojosi ir tebesinaudoja įvairiomis istorinėmis žydų asmenybėmis. Asmenų, kuriuos į priekį perkurdarni istoriją iškėlė socialistinio sionizmo šalininkai, galerija nepanaši į atitinkamą tautinio religinio sionizmo galeriją. Vilniaus Gaono, tapusio nepaprastų intelektualinių sugebėjimų ir pasiekusio įžymių laimėjimų mokslininko įkūnijimu, atvejis atskleidžia būdą, kuriuo naudojantis istorinė asmenybė atsiduria pačiame tautinio religinio praeities portreto centre [p. 145-146].

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/109772
Updated:
2025-10-27 21:20:28
Metrics:
Views: 17
Export: