Socialinio skaitymo skaitmeninėje aplinkoje motyvacijos ir elgsenos ypatumai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Socialinio skaitymo skaitmeninėje aplinkoje motyvacijos ir elgsenos ypatumai
Alternative Title:
Digital social reading behaviour and motivation
Publication Data:
Vilnius : Vilniaus universitetas, 2023.
Pages:
176 p
Notes:
Daktaro disertacija (socialiniai mokslai, komunikacija ir informacija) - Vilniaus universitetas, 2023.
Summary / Abstract:

LTDisertaciniu tyrimu buvo siekiama atskleisti skaitytojų elgsenos ir skaitymo motyvacijos raiškos ypatybes naudojantis socialinio skaitymo skaitmenine aplinka (SSSA) mokyklinio skaitymo (t.y. literatūros pamokų 9 - 10 kl.) kontekste. Vertinant iš asmens motyvacinių poreikių struktūros perspektyvos, pastebėtina, kad SSSA situacijoje asmens bazinių poreikių tenkinimas vyksta tolygiai. Motyvacijos struktūroje nedominuoja vienas arba du kiti poreikiai, t. y. skaitymo skaitmeninėje aplinkoje socialumas, išreiškiantis ryšio su kitais asmenimis bazinį poreikį, nedominuoja asmens kompetencijos ir autonomijos poreikių atžvilgiu ir atvirkščiai. Tyrimo rezultatai rodo, kad literatūros mokymo kontekste skaitymo džiaugsmo motyvacinis veiksnys, pasireiškiantis literatūros kūrinio įtraukumu, laikytinas esminiu veiksniu, lemiančiu skaitytojo aukštesnę situacinę SSSA motyvaciją ir elgseną, pasireiškiančią komunikavimu raštu. Skaitytojų SSSA elgsenai būdingas itin aukštas tikslingumas, t. y. komunikacijos raštu veikla buvo orientuota išimtinai tik į kūrinio prasmės konstravimą. Tik itin maža dalis komunikacijos raštu įgyja tarpasmeninį pobūdį. Merginų SSSA elgsena, pasireiškianti komunikavimu raštu, ir motyvacija išsiskiria didesniu intensyvumu, palyginti su vaikinų rodikliais.

ENThe study was conducted in order to examine the interplay between the motivational needs of adolescents when engaged in digital social reading in school settings (grades 9 and 10) and also their digital social reading behaviour, measured by the amount of the primary text read and the intensity of written communication. The study showed that in a digital social reading situation, the basic human needs of autonomy, competence, and relatedness are represented proportionally, without any one need gaining an oversize prominence. Students working under different motivational conditions exhibited similar reading behaviour as regards the amount of the primary text read, whereas the intensity of written communication differed significantly depending on the text read. We attribute this difference to the factor of story world absorption. Stories with a higher story world absorbtion rating elicited twice as much written communication compared to less absorbing stories. Written communication of all students was highly purposeful and focused exclusively on constructing meaning of the text with interpersonal interactions being kept to the very minimum. Female readers exhibited higher levels of motivation and more intensive reading behaviour.

DOI:
10.15388/vu.thesis.456
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/108593
Updated:
2024-06-17 20:10:26
Metrics:
Views: 43    Downloads: 9
Export: