LTPlaukimas – viena populiariausiu sporto šakų pasaulyje, puiki rekreacinė priemonė ir laisvalaikio praleidimo būdas. Ši sporto šaka lavina žmogaus aerobinį pajėgumą, jėgos ir pusiausvyros elementus, mažina nutukimo riziką, gerina širdies ir kraujagyslių veiklą. Svarbu pabrėžti, kad tai gyvybiškai svarbus įgūdis. Darbe siekiama išanalizuoti plaukimo pamokų svarbą, moksleivių judamųjų gebėjimų raidai ir emocinei gerovei. Tyrimo metu siekiama atsakyti į iškeltus uždavinius: koks plaukimo pamokų poveikis moksleivių judamųjų gebėjimų raidai bei psichoemocinės būklės raiškai. Prieš ir po tyrimo laikotarpio buvo vertinama tiriamųjų judamųjų gebėjimų rodikliai, plaukimo gebėjimai ir psichoemocinė būklė. Psichoemocinės būklės raiškai įvertinti naudotas R. Goodman (1997) pasiūlytas "Galių ir Sunkumų klausimynas" (angl. Strength and Difficulties Questionnaire, SDQ), kurį pildė mokinių tėvai. SDQ klausimynas leidžia įvertinti mokinių emocines problemas, elgesio, hiperaktyvumo, santykių su bendraamžiais problemas. Tyrimo rezultatai įgalina daryti išvadas: 1. Plaukimo pamokos daro veiksminga poveikį mokinių judamųjų gebėjimų raidai, plaukimo pamokos tokios pat efektyvios kaip ir fizinio ugdymo pamokos. 2. Plaukimo pamokose mokiniai įgyja naujų judėjimo vandenyje gebėjimų, todėl mažėja jų skendimų rizika. 3. Plaukimo pamokos veiksmingai veikė mokinių psichoemocinę būseną. Analizuojant tėvų atsakymus į SDQ klausimyną matyti, kad hiperaktyvumo ir prosocialaus elgesio savybių raiška labiau keitėsi eksperimentinėje grupėje, nei kontrolinėje. Reikšminiai žodžiai: mokiniai, plaukimas, judamieji gebėjimai, psichoemocinių savybių raiška. [Iš leidinio]
ENSwimming is one of the most popular sports in the world, a great recreational tool and way of spending free time. This sport develops a person’s aerobic capacity, elements of strength and balance, reduces the risk of obesity, and improves cardiovascular activity. It is important to emphasize that this is a vital skill. The article aims to analyze the importance of swimming lessons for the prevention of drowning, the development of students’ motor skills and emotional well-being for elementary school students. Students of this age group are included because they are one of the groups with the highest risk of drowning. The aim of the research is to answer the following questions: what is the effect of swimming lessons on the physical development of students, the development of motor skills and the expression of psycho-emotional qualities. During the research, the subjects’ swimming skills and physical fitness skills were evaluated. The Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) proposed by R. Goodman (1997) was used for the expression of psycho-emotional characteristics, which was filled in by the students’ parents. The SDQ questionnaire makes it possible to assess students’ emotional problems, behavior, hyperactivity, and peer relationship problems Eurofit tests: jump from place, sit and lie down, flamingo, 6 min. running, the results improved, p<0.05, but we did not find a significant difference between the groups. The swimming skills of the experimental group improved significantly, p<0.05. Strengths and Difficulties questionnaire scores improved in both groups, p<0.05, but the experimental group showed a greater change in prosociality and hyperactivity scales, p<0.05.The aim of the work is to analyze the importance of swimming lessons for the prevention of drowning, the development of schoolchildren’s mobility skills and emotional well-being. Tasks of the article: 1. To determine the effect of swimming lessons on the physical development of students and the development of motor skills. 2. To determine the effect of swimming lessons on developing students’ swimming abilities. 3. Determine and evaluate the effect of swimming lessons on the expression of students’ psychoemotional characteristics. Subjects: 78 students aged 9 years participated in the study. Subjects were divided by gender as follows: 46 boys and 32 girls. The control group consisted of 26 children, and the experimental group consisted of 52 children. Research sessions for both groups took place 2 times a week, session duration 45 minutes. Conclusions: 1. Swimming lessons are an effective tool for developing students’ physical development, they are as effective as physical education lessons for developing students’ motor skills 2. In swimming lessons, students acquire new swimming skills, which is likely to reduce their risk of drowning. 3. Swimming lessons effectively affected the psycho-emotional state of students. Analyzing the parents’ answers to the SDQ questionnaire, it can be seen that the expression of the characteristics of hyperactivity and prosocial behavior changed more in the experimental group than in the control group. Keywords: pupils, swimming, motor skills, expression of psycho-emotional qualities. [From the publication]