Strategic financial management of organizers of classical music performances

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Strategic financial management of organizers of classical music performances
In the Book:
Culture and creativity / compilers: Virginija Jurėnienė and Ugnė Pavlovaitė. Vilnius: Vilnius University Press, 2022. P. 90-114. (Vilnius University Open Series)
Keywords:
LT
Muzika / Music; Rinka. Rinkodara / Market. Marketing; Valdymas / Management.
Summary / Abstract:

LTTiek pasaulyje, tiek Lietuvoje dvejojama dėl klasikinės muzikos ateities. Abejojama šio žanro pajėgumu atlaikyti kintančias tendencijas, finansinius poreikius, gebėjimu išlaikyti ir rasti naujas auditorijas. Klasikinę muziką „parduodančios“ organizacijos priverstos ieškoti papildomų finansavimo šaltinių. Finansavimo šaltinių skirtumus gali lemti politinė ir teisinė aplinka, aukojimo ir dalinimosi gerove tradicijos, lėšų rinkimui skiriamų išteklių prieinamumas ir prašymo kultūros egzistavimas. Finansavimo kanalų pločio užtikrinimas įvardinamas kaip pagrindinis klasikinės muzikos pasirodymų organizatorių strateginio finansų valdymo uždavinys, neatsižvelgiant į kitus valdymo etapus, kurie gali lemti efektyvesnį organizacijų darbą. Darbe naudota mokslinės literatūros ir dokumentų analizė. Darbe nustatyta, jog strateginis finansų valdymas klasikinės muzikos pasirodymų organizacijose apima: 1) organizacijos derinimąsi prie išorinės aplinkos; 2) planavimą priimant sprendimus, reikalingus organizacijos finansinių išteklių užtikrinimui ir efektingam jų panaudojimui, atsižvelgiant į organizacijos misiją ir tikslus; 3) strategijos įgyvendinimą – organizavimą; 4) finansinę kontrolę ir analizę. [Iš leidinio]

ENThe future of the classical music is uncertain both in Lithuania and the world. The very ability of this genre to withstand changing trends, financial needs, ability to retain and find new audiences is in question. Organizations that sell classical music are forced to look for additional sources of funding. The differences in sources of funding used by organizations may be explained by the political and legal environment, traditions of art patronage and other support (also, the willingness to ask for such a support), and the availability of fundraising resources. Ensuring the scope of funding sources is identified as a key task during the strategic financial management of classical music performance organizers, along with other stages of management that could lead to more efficient operations. The method of scientific literature and document analysis was used in this work. The research was concluded by stating that strategic financial management in organizations performing classical music includes: 1) the organization’s adaptation to the external environment; 2) getting ready for decision-making which is necessary to ensure adequate financial resources of the organization and their efficient use, taking into account the mission and objectives of the organization; 3) the implementation of the strategy (organizing events); 4) financial control and analysis. Keywords: Strategic financial management, Classical music, Art funding, Cultural Economics. [From the publication]

DOI:
10.15388/Culture_Creative.2022.6
ISSN:
2669-0535
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/103525
Updated:
2023-08-31 19:55:17
Metrics:
Views: 5    Downloads: 1
Export: