Socialiai atsakingos įmonės organizacinės kultūros bruožai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Socialiai atsakingos įmonės organizacinės kultūros bruožai
Alternative Title:
Socially responsible for the company' s organizational culture traits
Authors:
Keywords:
LT
Įmonės. Bendrovės / Companies. Enterprises; Kultūros politika / Cultural policy; Valdymas / Management.
Summary / Abstract:

LTAktualumas. Šiandieninio verslo sėkmė priklauso nuo daugelio faktorių: nuo siūlomo produkto ar paslaugos reikalingumo, nuo gebėjimo pažinti rinką. Norint sėkmingai vystyti verslą, būtina mokėti greitai ir lanksčiai prisitaikyti prie rinkos, o tam būtini motyvuoti darbuotojai, tinkama veiklos vizija, misija, svarbus įmonės įvaizdis visuomenėje. Didelės įtakos verslo sėkmei turi organizacinė kultūra (Šimanskienė, Paužuolienė, 2010). Tinkama organizacinė kultūra yra laikoma tokia kultūra, kurios nuostatos, vertybės ir įsitikinimai atsispindi darbuotojų mąstyme. Siekiant sukurti tinkamą organizacinę kultūrą vis daugiau įmonių siekia tapti socialiai atsakingu verslu. Socialiai atsakingo verslo (toliau ĮSA) bruožai yra įmonės organizacinės kultūros dalis kuri nurodo kokiais principais, vertybės turi vadovautis įmonė, kad pateisintų socialiai atsakingo verslo koncepciją. Darbo objektas – socialiai atsakingos įmonės organizacinės kultūros (toliau OK) bruožai. Darbo tikslas – nustatyti socialiai atsakingos įmonės organizacinės kultūros elementų bruožus. Uždaviniai: 1. Nustatyti sąryšį tarp organizacinės kultūros ir socialinės atsakomybės; 2. Nustatyti ryšį tarp tinkamos OK ir ĮSA naudingumo kriterijų; 3. Nustatyti socialiai atsakingai įmonei būdingus OK elementus.Tyrimo metodika. Siekiant nustatyti socialiai atsakingos įmonės organizacinės kultūros bruožus, atlikta sisteminė mokslinės literatūros analizė. Remiantis autoriais L. Šimanskiene, J.Paužuoliene (2010), E. Shein (1992), W. Ouchi (1981), U. Ubius ir R. Alas (2009) nustatytas santykis tarp organizacinės kultūros ir socialinės atsakomybės. Integruojant S. Staniulienės (2010) organizacinės kultūros elementus ir 10 Pasaulinio susitarimo ĮSA principų, nustatyti socialiai atsakingai įmonei būdingi organizacinės kultūros elementai. [Iš Įvado]

ENToday’s business success depends on many factors, one of them is the appropriate organizational culture. According to the authors L. Šimanskienė and J. Paužuolienė (2010) social responsibility is part of the organizational culture, so in order to create a proper organizational culture and be able to adapt to the market, many modern businesses to become socially responsible company. The object of this article is organizational culture (in further OK) features in socially responsible company. The goal of this article is detect a socially responsible company’s elements of organizational culture traits. Methods. In order to establish a socially responsible company, organizational cultural characteristics of a systematic analysis of scientific literature it is done. According to the authors of L. Šimanskiene, J. Paužuolienė (2010), E. Shein (1992), W. Ouchi (1981), U. Ubius and R. Alas (2009) establishes the relationship between organizational culture and social responsibility. Integrating S. Staniulienė (2010) organizational culture elements and the World 10 agreement of CSR let detected organizational culture elements in a socially responsible company In the first part of this article is described relationship between organizational culture and social responsibility. The authors L. Šimanskienė and J. Paužuolienė detected in 2010 years, that social responsibility is part of the organizational culture. Other authors (Strautmanis, 2007; Banerjee, 2001 et al.) were searching positive objectives of being social responsible organization. Some of them discussed about financial benefit, others that social responsibility must be of the business norm.In the second part of this article is described the benefit of having good organizational culture and being social responsible organization. It was detected that both of these objectives have the same benefits. In the third part of this article are detected elements of the social organizational culture. It was made by integrated with organizational elements detected by S. Staniulienė (2010) and 10 World‘s agreement of being social responsible organization. In conclusion was detected that being social responsible organization means having good organizational culture. Having good organizational culture and being social responsible organization helps to improve business activity, motivate employees and believe better future than being now. Socially responsible companies according to CSR Global Compact principles in the organization should develop the human resource-oriented values, anti-discrimination employment provisions of the protection of nature-oriented business politic and business anti-corruption politic. [From the publication]

ISSN:
1822-6736; 2538-6778
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/103270
Updated:
2023-12-06 18:21:19
Metrics:
Views: 15    Downloads: 4
Export: