Laimės darbe vertinimas Lietuvoje skirtingų kartų kontekste

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Laimės darbe vertinimas Lietuvoje skirtingų kartų kontekste
Alternative Title:
Assessment of happiness at work in Lithuania in the context of different generations
Keywords:
LT
Socialinė padėtis / Social situation; Gyventojai / Population.
Summary / Abstract:

LTLaimės darbe terminas išsamiai nagrinėjamas tiek praktinėje, tiek mokslinėje literatūroje ir nors autoriai nesutaria klausimu, kas daro žmogų laimingu, visi jie mano, kad laimės siekti verta (Pryce-Jones, 2010). Nors laimės siekimas yra toks pat senas, kaip ir žmonijos istorija, laimės darbe sąvokos tyrimai yra palyginti nauji (McMahon, 2008), tačiau šiuo metu laimė yra viena iš sparčiausiai augančių akademinių tyrimų sričių (Eliot, Cullen ir Calitz, 2018). Teigiama, kad laimė turi didelę svarbą visoms profesijoms (Ozkara ir San, 2015), todėl pastaruoju metu laime buvo susidomėta kaip svarbiu kintamuoju valdant darbo santykius (Suojanen, 2017). Darbas yra vyraujanti ir įtakinga gyvenimo dalis, kurioje vidutiniškai suaugęs žmogus praleidžia iki trečdalio savo gyvenimo, todėl teigiama, kad pasitenkinimas darbu sudaro net 20–25 proc. asmens pasitenkinimo visu savo gyvenimu (Eliot, Cullen ir Calitz, 2018). Laimė darbo vietoje tampa vis populiaresne žmogiškųjų valdymo išteklių tema, taip yra todėl, kad „esama tvirto pagrindo manyti, kad laimingi darbuotojai dirba našiau iki 37 %“ (Burnett, 2019, 134). Laimė darbe daro teigiamą įtaką žmogaus lojalumui organizacijai ir teigiamai veikia atliekamo darbo kokybę (Andrew, 2011; Rahmi, 2019; Wesarat, Sharif ir Majid, 2015). Akivaizdu, kad laimė organizacijoje tampa vis populiaresne mokslinės literatūros tema, nes vis daugiau specialistų pripažįsta, kad laimingi darbuotojai – raktas į organizacijos sėkmę. Vykstant kartų susidūrimui, organizacijų vadovams kaip niekad anksčiau tampa svarbu suvokti darbuotojo norus ir lūkesčius, užtikrinti, kad darbo aplinkos klimatas būtų darbingas bei draugiškas, efektyviai valdyti kilusius konfliktus, užtikrinti organizacijos iškeltų tikslų pasiekimą bei sklandžią komunikaciją.Kartų ypatumų žinojimas leidžia užtikrinti sklandų vadovavimą skirtingų kartų darbuotojams, juos tinkamai ugdyti, išlaikyti ir motyvuoti. Per paskutinius kelerius metus X ir Y kartos buvo pagrindinis mokslininkų diskusijų objektas. Tačiau šiandien, kai žmonių laisvė ribojama pandemijos COVID-19 ir prasidėjus naujoms pramonės revoliucijos sąlygoms, į darbo rinką žengia Z karta, kuri dar tik pradeda formuoti savo profesinę veiklą. Todėl šiame straipsnyje nuspręsta tirti, ar šių trijų kartų atstovams būdingi tie patys laimės darbe požymiai ir ar tomis pačiomis priemonėmis galima užtikrinti jų laimės pojūtį darbe. Straipsnyje pristatoma tyrimo problema: ištirti laimės darbe požymius tarp X, Y ir Z kartų Lietuvos darbuotojų ir veiksnius, susijusius su jų laimės pojūčiu darbe. Straipsnio objektas – X, Y ir Z kartų Lietuvos darbuotojų laimės pojūtis darbe. Tyrimo tikslas – nustatyti, kokie laimės darbe požymiai yra svarbiausi X, Y ir Z kartų Lietuvos darbuotojams, ir kokie veiksniai yra susiję su jų laimės pojūčiu darbe. Šiam tikslui pasiekti keliami šie uždaviniai.1) Nustatyti, kokie laimės darbe požymiai yra svarbiausi Z kartos atstovams; 2) Nustatyti, kokie laimės darbe požymiai yra svarbiausi Y kartos atstovams; 3) Nustatyti, kokie laimės darbe požymiai yra svarbiausi X kartos atstovams; 4) Nustatyti, ar tokie veiksniai kaip gebėjimas valdyti stresą, nuotaika darbe ir pasitenkinimas gaunamu atlygiu yra tiesiogiai susiję su jaučiamu laimės darbe pojūčiu. Šiame straipsnyje pristatomo tyrimo tikslui ir uždaviniams pasiekti pasitelktas anketinės apklausos metodas, SPSS (angl. Statistical Package for Social Science) programa, MS Excel programa. [Iš Įvado]

ENIt is globally recognized that happy employees are the key to success. In the face of generational clashes, it is more important than ever for managers to understand the expectations and desires of their employees, to ensure a workable and friendly work environment, to resolve conflicts effectively, to ensure the effective implementation of company goals and smooth leadership. The priority of every organization is to understand what makes a Representatives of different generations happy at work. Therefore, the aim of the study conducted was to find out the most important features that determine a sense of happiness at work for people living in Lithuania from generation X, Y and Z. 402 people of age from 18 to 55 years living in Lithuania participated in the study. In the article, the results of the conducted study are presented. The aim of these results was to: 1) that for generation Z, the most important thing is to have relationships with colleagues, to feel that they can grow and improve in the organization and have the opportunity to be promoted. 2) For Generation X, happiness at work factors such as achieving goals set by the organization, having a good agreement with management and having the organization provide all the tools necessary to do the job 3) For Generation Y, the most important thing is to have a good relationship with colleagues, to achieve the goals set by the organization and to feel that the work that’s done is interesting Keywords: happiness at work, X generation, Y generation, Z generation. [From the publication]

DOI:
10.7220/2538-6778.2022.25
ISSN:
1822-6736; 2538-6778
Related Publications:
Mokslinių tyrimų metodologija ir metodai : (edukologija ir kiti socialiniai mokslai) / Kęstutis Kardelis. Šiauliai : Lucilijus, 2005. 398 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/103254
Updated:
2023-12-06 14:36:13
Metrics:
Views: 18    Downloads: 6
Export: