Kad žydėtų muzikos gėlynai

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kad žydėtų muzikos gėlynai
Editors:
Gaidamavičiūtė, Rūta, sudarymas [com]
Publication Data:
Vilnius : Lietuvos muzikos ir teatro akademija : 2021.
Pages:
494 p
Series:
Lietuvos muzikologijos šaltiniai; kn. 2
Notes:
Bibliografija išnašose ir rodyklės.
Contents:
Su meile ir išmintimi / Rūta Gaidamavičiūtė — 1. Šimkiada: Stasio Šimkaus aštuoniasdešimtmetį minint; Paminklinis akmuo S. Šimkui; „Muzika gyva tik žmogaus širdimi“; Kad žydėtų muzikos gėlynai…; …Ilgiuosi grįžti ten… į Lietuvą, pas tave...; 2087-aisiais?; Streikai ir vertinimai; Paskutinysis ruduo; Kaip ąžuols drūts…; Muzikoje ieškojęs ne pramogos, o dvasinio sustiprinimo ir džiaugsmo — 2. Kasdienė duona – gyvoji muzika: Mintys prie teatro afišos; Mylėti visada laikas; Interviu iš „Saulės miesto“; Laureatas; Apie mūsų muzikologiją ir jos rūpesčius; „Aš muziką apmąstau“; Atgimusi „Lietuva“; Susitikimas su XX amžiaus muzika; Simfoninės autobiografijos keliais; Didelio talento liepsna; Nauja muzika džiugina; Baladė šviesai; Pirmoji opera vaikams; „Aistros“ baleto scenoje; Susitikimas su prancūzų muzika; Jaunųjų kūrybos pėdsakais; Dvi simfonijos; Žvelgiant į Motiną; Jurgio Juozapaičio simfonija "Rex"; A. Bražinsko simfonija "Homo sum"; V. Švedo Simfonijos-oratorijos recenzija; Keturi simfoniniai aspektai; Lietuvių tarybinio simfonizmo baruose; Pasikliauti žmogumi; Naujo programiškumo beieškant; J. Juozapaičio simfonijos "Zodiacus" recenzija; Senais bėgiais?; V. Juozapaičio oratorijos-misterijos „Žemė. Žmogus. Tėvynė“ recenzija; Unt kalna avižela žvylava…; Apie muziką dar vienu aspektu; Reprezentaciniai simfoniniai; Chorinėse valdose; Pagavęs savąją stebuklų paukštę…; Konrado Kavecko jubiliejinis; „Už didžiąją muziką…“; Simfonija laukia atgaivos; Šviesiam mokytojo atminimui; Kelios simfoninės paralelės; Du simfoniniai akordai; Putiniškoji vokalinė lyrika; Skambinti prisikėlimo varpą — 3. Portretai, siluetai: Mūsų Čiurlionis; Kelią pradedant; Sėkmingas tarptautinis debiutas; Vaikas ten vaikščiojo, raselę krėtė…; Neišsenkamo gerumo paunksnėje;…teikti džiaugsmo; Plačiausiai skamba; Daina įskėlęs ugnį; Kūrybinio derliaus šventė; Kerinčios ramybės ir tikrumo ūksmėj; Nuversti kalnus; Gelmių link; Feliksas Bajoras; Į viliojančias gelmes; Dainos spinduliais nužertas kelias; Simpatijos lietuvių muzikai; Keletas A. Račiūno vėlyvojo stiliaus bruožų; Visos dainos neišdainuotos…; Tesugrįžta ir teskamba; Šventasis Vilniaus scenoje; Metai su Jeronimu Kačinsku; Ilgesio genama; Sesuo M. Bernarda; Lietuvai skirtas gyvenimas; Kūrybinės dvasios aristokratas; Rašęs savo tautai…; Vytautas Landsbergis ir jo menotyra; Apžavėtas muzikos ir muzikų; Garbaus jubiliejaus atgarsiai; Daugialypė ponios Elenos veikla; Tas Teisučio kelelis; Pavėluoto džiaugsmo glėbyje; Mėgęs vaikščioti žalia mūsų žeme; Muzikinės puotos atskambiai — 4. Iš praeities: Vydūnas ir muzika; V. Kudirkos muzikos keliai; Neišnykęs laiko tėkmėje; Brangi sukaktis; Religinės muzikos keliai ir kryžkelės XIX–XX a. sandūroje — 5. Muzikologinių knygų atvartai: Monografija apie B. Briteną; Knyga apie J. Gruodį; Antroji „Muzika“; Įvairiapusės veiklos pėdsakais; Laukta monografija; Sugrįžusi Kastytė; Visu ūgiu; Aukštesnio skrydžio troškimas; Vėl tėvynėje…; Šeštoji Jūratės Vyliūtės knyga; Įspūdingo derliaus rinktinė; Muzikologų šventės atskambiai; „Ataidų“ ataidai; Bareliai sugrėbti kupeton; Vilniaus miesto teatro epopėja —6. Apie muzikinius ryšius: Svečiuose pas bičiulius; Jėgų išmėginimas; Aplodismentai Viduržemio jūroje; Septintoji turnė užsienyje; Berlyno Septintojoje; Tolimojo Jerevano artima muzika; Iš muzikos šventės sugrįžus; Orkestras iš Kelno; Dvidešimt ketvirtoji – pirmoji; Edvardas Griegas ir lietuvių muzika; Klaipėdos trečioji konferencija; Čekų kompozitorių mokykla ir lietuvių profesionaliosios muzikos keliai; Skambios pirmosios lietuviškos kregždės; Chorvedys iš amžių glūdumos — Lietuvių muzikos būties tyrėja / Rūtos Gaidamavičiūtės pokalbis su Danute Palionyte — D. Palionytės bibliografija — Asmenvardžių rodyklė — Kūrinių rodyklė.
Keywords:
LT
Danutė Marija Palionytė-Banevičienė; Pedagogai / Pedagogues; Atsiminimai. Biografijos / Memories. Biographies; Muzika / Music.
Summary / Abstract:

LTKaip rašyti, kad ir po penkiasdešimties ar daugiau metų straipsniai neprarastų savo svorio, kad pasikeitusios istorijos peripetijos ar naujų teorijų mados nenusineštų visos jų vertės? Žinoma, prieš pusšimtį metų muzikologinę veiklą pradėjusi Danutė Palionytė apie tai negalvojo. Jai rūpėjo rasti savo gyvenimo temą, įsitraukti į tuo metu negausų rašančių kolegų būrį, suspėti aprėpti tiek kūrybos, tiek atlikimo barus, išsiaiškinti begalę įdomių su muzika susijusių dalykų. O mums, retrospektyviai grįžtantiems į nelabai seną praeitį, jos tekstuose smagu rasti aiškiais kriterijais pagrįstą būto muzikos gyvenimo vaizdą. Danutė ne tik fiksavo tai, ką įdomaus pateikė kiekviena diena, bet ir kreipė žvilgsnį į ją dominusią istorinę praeitį, kėlė sau su tautos savastimi susijusius kūrybos klausimus ir bandė kitiems į juos atsakyti. Pokario laikotarpiu lietuvių muzikologai iš pradžių buvo griežtai skirstomi į teoretikus, istorikus ir etnomuzikologus. Palionytė turi ir vieniems, ir kitiems būdingų bruožų. Ji kruopščiai tyrinėja išlikusią medžiagą apie senuosius mūsų kultūros bei išeivijos veikėjus, tiek pat kompetentingai gali pagrįsti visus simfonijos formų porūšius, nustatyti, kas būtent kūrinio melodikai ar harmonijai teikia savitumo. Ir tai nestebina, nes konservatoriją (dab. Lietuvos muzikos ir teatro akademija) ji baigė 1961 m. (Juozo Gaudrimo muzikos istorijos kl.), 1975–1979 m. tobulinosi Leningrado (dab. Sankt Peterburgas) Teatro, muzikos ir kino instituto neakivaizdinėje aspirantūroje, 1982 m. apgynė menotyros kandidato disertaciją „Šiuolaikinė lietuvių tarybinė simfonija (1965–1975)“ (1993 m. mokslininkė nostrifikuota humanitarinių mokslų daktare), o vėliau dvidešimt metų (1985–2005) dirbo Muzikos teorijos katedroje.Kaip lydinčioji tema ne kartą prasimuša etninės muzikos pažinimo bei vertinimo gaida, ypač ryškiai atsiskleidusi muzikologės studijose apie senąsias giesmes; ji neišleidžiama iš akių ir vertinant kompozitorių kūrybą. Jau ankstyvaisiais darbais D. Palionytė garsėjo kaip Stasio Šimkaus kūrybos specialistė – parašė daugybę straipsnių, išleido keletą knygų. Tad iki šiol neturime didesnio S. Šimkaus kūrybos eksperto. Danutei, matyt, buvo artimas Šimkaus tautinis romantinis nusiteikimas. Net šios rinktinės pavadinimą pasirinko iš jo. Panašiai kaip Algirdas Ambrazas negalėdavo nesureaguoti su didžiule aistra į bandymus kritiškai pasisakyti apie Julių Juzeliūną, taip ir ji visuomet gina savąsias vertybes. Kaip tai vyksta, puikiai matyti iš publikacijos „Streikai ir vertinimai“. Kaip ir Šimkus, ji įsismelkusias idėjas gynė visu savo veiklos pločiu – knygomis, straipsniais, pasisakymais, vadovaudama studentų darbams. Kaip ir Šimkus, ji gynė „atgauto gimto žodžio skambesį“. Mokslininkė yra jautri muzikos detalių fiksuotoja ir kartu racionali formų logikos stebėtoja. Ji per natas aiškiai mato kūrinio struktūrą, sugeba iškelti ir apibūdinti esmines kūrinio savybes, tiek pavykusias, tiek ir nelabai. Ji greitai įžvelgia, taikliai charakterizuoja kompozitoriaus stiliaus bruožus (pavyzdžiui, „Kudirka jaučia muzikinės formos sudarymo paslaptis, variantiškai gražiai plėtoja pagrindines temas, moka suteikti joms kontrastą, parinkti atitinkamą foną. Anų laikų populiari pobūvių muzika, tačiau skoninga, nesunkiai pagrojama, todėl ir pasiekusi savąjį adresatą ir savąjį tikslą. Ypač patraukia tuose Kudirkos kūrinėliuose melodija – grakšti, natūraliai pulsuojanti, kupina tyro jausmo, prakilnumo“), reikalui esant nebijo pasakyti kritinių pastabų.Pati Danutė dar 1986 m. vykusio pokalbio metu apie muzikologo pašaukimą yra sakiusi: „Muzikos kūrinyje visada ieškojau (sąmoningai ar nesąmoningai) dvasingumo, humanistinio turinio, tikro meniškumo ir didelio profesinio meistriškumo. Ilgainiui, kaupiantis patirčiai, plėtėsi estetinių poreikių laukas, kito požiūris į kūrinio vertę. Žinoma, keitėsi (t. y. didėjo) ir reikalavimai. Vertinti dažniausiai padėdavo (ir padeda) „šeštasis“ jausmas. O muzikologinės interpretacijos metodai visada priklauso nuo paties kūrinio.“ Kūrinio autoriaus, atlikėjo vertinimas pirmiau nei savosios impresijos – būdingas tos kartos tyrinėtojų bruožas. Vėliau mokslininkė itin daug nuveikė gilindamasi į XIX–XX a. Lietuvos muzikos situaciją. Kadangi tautinio judėjimo procesai buvo glaudžiai susiję su muzika, tai čia ryšių randama tiek pasaulietiniuose, tiek bažnytiniuose žanruose. Daug laiko ir įdirbio prireikė sudarant pirmąją muzikos istorijos knygą, skirtą tautinio atgimimo metams (1883–1918), ir rašant jai straipsnius. Žinia, senųjų giesmynų, įvairių kultūrinių draugijų dokumentų studijoms reikia skirti daug laiko, išmanyti kontekstą, juolab kad mūsų muzikologijoje tam laikotarpiui ilgai nebuvo skiriamas reikiamas dėmesys – priešingai, stengtasi sumenkinti jo svarbą. [Iš teksto, p. 9-10]

ISBN:
9786098071641
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/102008
Updated:
2023-06-27 20:54:29
Metrics:
Views: 5
Export: