Moterų kūryba ankstyvajame Lietuvos videomene: Karlos Gruodis atvejis

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Moterų kūryba ankstyvajame Lietuvos videomene: Karlos Gruodis atvejis
Alternative Title:
Female works in early Lithuanian video art. The case of Karla Gruodis
Keywords:
LT
Karla Gruodis; Kinas / Cinema; Menininkai. Menotyrininkai / Artists. Art critics; Moterys / Women.
Summary / Abstract:

LTKarlos Gruodis videodarbas „X beats per minute“ (1996) yra vienintelis menininkės moters kūrinys pirmojoje lietuvių videomeno rinktinėje Geriausi lietuvių videomeno darbai (sud. Sonata Žalneravičiūtė, 1996). Būtent ši aplinkybė paskatino parašyti tekstą. Tyrinėjant lietuvių videomeno reiškinį tapo aišku, kad dienoraštinis, motinystės temą nagrinėjantis „X beats per minute“ ir kiti Gruodis videodarbai yra vieni iš nedaugelio plačiau aptariamų vi- deomenininkių kūrybos pavyzdžių ankstyvajame Lietuvos videomene. Šis laikotarpis apytiksliai datuojamas devinto dešimtmečio pabaiga ir dešimto dešimtmečio viduriu ir yra tiesiogiai susijęs su nepriklausomybės atgavimu bei kultūriniais, ekonominiais ir socialiniais pokyčiais. Gvildenant Gruodis fenomeną Lietuvos videomene paaiškėjo, kad jos videokūryba tiesiogiai susijusi su feministine veikla, davusia pradžią feminizmo diskursui Lietuvoje. 1995 m. Gruodis sudarė pirmąją lietuvišką feminizmo antologiją Feminizmo ekskursai. Moters samprata nuo antikos iki postmodernizmo, Vilniaus ir Pedagoginiame universitetuose vedė seminarų ciklą, skirtą feminizmo teorijai. Gruodis veikla siejasi su moterų videomeno pradžia septintame dešimtmetyje, sutapusia su antrąja feminizmo banga ir iš jos išaugusiais moterų judėjimais. Šiame tekste aptariu videomeno pradininkių Lietuvoje trūkumą, Gruodis reiškinį Lietuvos meno istorijoje ir seku Gruodis videokūrinio „X beats per minute“ gairėmis, vedančiomis į nematomumo politikos bei abstraktesnio feminizmo siekį. [Iš straipsnio, p. 215-216]

ENThe article centres around the creative phenomenon of Lithuanian Canadian artist Karla Gruodis and her video work X Beats Per Minute (1996). Investigating female identity and motherhood, this documentary-like piece is the only video artwork by a female artist included in the first Lithuanian video art catalogue The Best Works of Lithuanian Video Art (Sonata Žalneravičiūtė (Ed.), Vilnius: Contemporary Art Centre, 1996). Moreover, within the context of art critique dedicated to early Lithuanian video art, X Beats Per Minute, together with several other video works by Gruodis, is encountered among the very few substantially discussed examples of female video artists’ work. Equally important is the fact that Gruodis gave ground to the feminist discourse in Lithuania, having compiled the first Lithuanian feminist anthology Feminist Excursus: The Concept of Woman from Antiquity toPostmodernism (Vilnius: Pradai, 1995), and led a series of feminist theory seminars at Vilnius University and Vilnius Pedagogical University. The feminist activities of Gruodis, one of the most prominent creators of early Lithuanian video art, is directly related to the origins of Western video art in the seventies, when the emergence of video art as a distinct artform coincided with the second wave of feminism and its women-led movements. [From the publication p. 357]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100650
Updated:
2023-04-24 16:06:46
Metrics:
Views: 24
Export: