Integruotas gamtamokslinis ugdymas pradinėje mokykloje

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Integruotas gamtamokslinis ugdymas pradinėje mokykloje
Alternative Title:
Integrated science education in primary school
In the Journal:
Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje [Natural Science Education in a Comprehensive School]. 2021, 27, p. 51-57
Keywords:
LT
Motyvacija ugdyme / Motivation in education; Pradinis ugdymas / Primary education.
Summary / Abstract:

LTSparčiai besikeičiančiame laikmetyje kiekviena švietimo įstaiga ieško vis naujų metodų, leidžiančių ugdyti kūrybišką, savarankišką asmenybę, motyvuotą ir sugebančią nuolat mokytis. Mokymasis yra viena iš pagrindinių pradinių klasių mokinių veiklų. Jeigu pirmoje klasėje beveik visi mokiniai nori lankyti mokyklą ir mokytis, tai 3-4 klasių mokytojai vis dažniau susiduria su mokinių motyvacijos kritimu. Analizuojamoje mokslinėje literatūroje Barkauskaitė ir Sinkevičienė, (2012); Bukšnytė, ir Pukelytė (2009); Indrašienė ir Suboč (2010); Pečiuliauskienė (2016) mokinių motyvacijos problema nemažėja. Bendrojo ugdymo mokyklas lanko Alfa kartos mokiniai. Jie pasižymi ypatingu santykiu su technologijomis, dideliu aktyvumu, noru užsiimti ta veikla, kuri jiems patinka. Šios kartos vaikai yra "skubantys", vienu metu galintys atlikti kelis darbus ir norintys greitų rezultatų. Jie taip pat pasižymi tuo, kad mokymosi procese patyrę nesėkmę, netenka motyvacijos. Jegelevičienės, Merfeldaitės ir Railienės (2016) teigimu, mokytojai turi nuolat ieškoti motyvuojančių priemonių, metodų ar veiklų norint, kad mokiniai įsitrauktų, aktyviai dalyvautų ugdomosiose veiklose ir išlaikytų dėmesį pamokos metu [...]. [Iš Įvado]

ENNowadays teachers always seek for new ways and methods to raise a creative, motivated individual, who is always willing to learn new things. That brings teachers to an ongoing issue – lack of student motivation. Traditional teaching methods became ineffective with the new generation. To them, all the lessons look the same, boring, and plain, and that’s why teachers have to find new methods, activities, tools to motivate the students to be active, to indulge in the activities and keep their focus throughout all of the lesson. One of the ways to motivate the students is integrated education. The main axis of integration could be science education. A variety of school subjects can be integrated with science education, such as Lithuanian language, mathematics, English, etc. This analysis provides some examples of how, by integrating the Lithuanian language and science lessons, students could be taught to write descriptions, to spell prefixes and proper nouns, and verbal tenses. The integration of mathematics and science could serve to teach students the units of measurement and basics of statistics through research, experiments, and measuring activities. Integration of English provides students with an opportunity to learn the scientific concepts not only in Lithuanian, but also in English. In science education lessons, teachers strive to provide students with the basics of competencies, knowledge, and skills needed to get to know themselves and the world around them. By working with the content of several school subjects at the same time, students acquire a holistic approach, while lesson topics are explored in greater depth. Keywords: motivation, integrated education, science education, lessons. [From the publication]

DOI:
10.48127/gu/21.27.51
ISSN:
2335-8408
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100544
Updated:
2023-04-20 18:37:33
Metrics:
Views: 19    Downloads: 3
Export: