Lietuvos 1,5-5 metų vaikų raidos vertinimas, naudojant "Ages and stages questionnaires" klausimyną. Bandomasis tyrimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos 1,5-5 metų vaikų raidos vertinimas, naudojant "Ages and stages questionnaires" klausimyną. Bandomasis tyrimas
Alternative Title:
Evaluation of Lithuanian children‘s psychomotor development using the Ages and Stages Questionnaires. A pilot study
In the Journal:
Visuomenės sveikata. 2021, Nr. 2 (93), p. 38-45. [Public health]
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas – įvertinti klausimyno „Ages and Stages Questionnaires“ 3 leidimo (ASQ-3) taikymo 1,5–5 m. Lietuvos vaikų kalbos ir komunikacijos, stambiosios ir smulkiosios motorikos, problemų sprendimo ir socializacijos įgūdžių raidai vertinti ypatumus. Tyrimo medžiaga ir metodai. Tyrimas atliktas taikant kiekybinės momentinės anketinės apklausos tyrimo metodą. Naudotas klausimynas ASQ-3 ir šio tyrimo autorių specialiai šeimos demografinei ir socioekonominei padėčiai įvertinti sukurtas klausimynas. Elektronine forma pateiktus kausimynus pildė tiriamųjų 1,5–5 m. vaikų tėvai. Gauta 311 tinkamai užpildytų klausimynų. Siekdami įvertinti, ar tirtų 1,5–5 m. Lietuvos vaikų raida atitinka JAV vaikų raidos standartus, gautus duomenis lyginome su ASQ-3 autorių pateikiamais įverčiais pagal atitinkamus amžiaus tarpsnius. Duomenų analizei atlikti taikytas statistinis programų paketas SPSS Statistics 24.0 ir MS Excel 2013 programa. Rezultatai. Kalbos ir komunikacijos raidos srityje didžiausias statistiškai reikšmingas vidurkių skirtumas (p <0,05) stebimas 20 mėn. amžiaus tarpsniu (17,59 taško); stambiosios motorikos įgūdžių raidos srityje – 22 mėn. amžiaus tarpsniu (13,71 taško); smulkiosios motorikos įgūdžių raidos srityje – 30 mėn. ir 36 mėn. amžiaus tarpsniais (13,24 ir 13,61 taško); problemų sprendimo įgūdžių raidos srityje – 20 mėn. amžiaus tarpsniu (13,64 taško); socialinių įgūdžių raidos srityje – 33 mėn. amžiaus tarpsniu (10,53 taško).Išvados. Originalaus ASQ-3 testo normatyviniai rodikliai neatitinka tirtų Lietuvos vaikų 1,5–5 m. raidos įverčių: visų tyrime dalyvavusių Lietuvos vaikų raidos sričių įverčių vidurkiai buvo reikšmingai žemesni (išskyrus 22 mėn. ir 54 mėn. amžiaus tarpsnių smulkiosios motorikos raidos sritį) negu JAV vaikų. Siekiant validuoti lietuvišką ASQ-3 klausimyno versiją, būtina atlikti platų vaikų raidos tyrimą ir nustatyti Lietuvos vaikams būdingus įgūdžių atsiradimo amžiaus tarpsnius. Reikšminiai žodžiai: raidos vertinimas, psichomotorinė raida, raidos sutrikimai, raidos testai, ASQ-3.

ENAim. To assess the application peculiarities of 3rd edition “Ages and Stages Questionnaires” (ASQ-3) communication, gross and fine motor, problem solving and social skills development in Lithuanian children aged from 1.5-to-5 years old. Material and methods. The ASQ-3 questionnaire and the questionnaire prepared by the authors of this study for evaluating the demographic and socioeconomic situation of the families were used. The 311 questionnaires were filled in and submitted in an electronic form by parents. In order to assess whether the development of Lithuanian children aged from 1.5-to-5 years old complies with the US standards of children‘s development, we compared the obtained data with the estimates provided by the authors of ASQ-3 according to the respective age groups. For all statistical analyses, SPSS Statistics 24.0 and MS Excel 2013 programs were used. Results. In the field of communication development, the largest statistically significantly difference (p <0.05) was observed at the age group of 20-month-old children (17.59 points); in the field of development of gross motor skills – 22-month-old children (13.71 points); in the field of development of fine motor skills – 30-month-old and 36-month-old children (13.24 and 13.61 points); in the field of problem-solving skills development – 20-month-old children (13.64 points); in the field of development of social skills – 33-month-old (10.53 points).Conclusions. The normative data of the original ASQ-3 do not correspond to the examined Lithuanian children aged from 1.5-to-5 years old. Results showed that Lithuanian children had statistically significantly lower mean scores (except for the field of fine motor development in the age groups of 22-month-old and 54-month-old children). In order to validate the Lithuanian version of the ASQ-3 questionnaire, it is necessary to conduct an extensive study to determine the age stages of the development of skills that are specific to Lithuanian children. Keywords: developmental assessment, psychomotor development, developmental disorders, developmental screening, ASQ-3.

ISSN:
1392-2696
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99342
Updated:
2025-03-17 14:49:53
Metrics:
Views: 39    Downloads: 10
Export: