LTDisertacijoje nagrinėjama XX amžiaus italų filosofo Augusto Del Noce‘ės (1910-1989) darbuose išplėtota ateizmo ir sekuliarizacijos kritika, ypatingą dėmesį skiriant jos filosofinio ir moralinio pagrindimo problemai. Įsijungiant į šiuolaikinėje italų filosofijoje tebevykstančią diskusiją dėl Del Noce‘ės filosofijos aktualumo ir santykio su modernybe, polemizuojama su autoriais, kurie šio mąstytojo išplėtotą ateizmo ir sekuliarizacijos kritiką įvertino kaip antimodernų filosofinį ar tik istoriografinį revizionizmą. Atsakant į šią kritiką įrodinėjama, kad Del Noce‘ės išplėtota ateizmo ir sekuliarizacijos kritika paremta specifiniu filosofiniu metodu – filosofija per istoriją (it. una filosofia attraverso la storia). Šis metodas, kaip teigiama disertacijoje, leidžia Del Noce‘ei atlikti imanentišką modernybėje pilnai išsiskleidusių ateizmo ir sekuliarizacijos fenomenų kritiką – ne arbitraliai juos atmesti, bet išplėsti filosofinį ir istorinį jų supratimo horizontą. Šalia to, pasiūloma alternatyvi (ne tik filosofinė, bet ir moralinė) Del Noce‘ės ateizmo ir sekuliarizacijos kritiką užbaigiančios tikslų heterogenezės idėjos prasmė. Disertacijoje taip pat pristatoma kaip alternatyva ateizmui ir sekuliarizacijai Del Noce‘ės pasiūlyta prancūziškojo-itališkojo modernybės kelio arba moderniojo ontologizmo koncepcija. [eLABa ETD]
ENThe dissertation examines the critique of atheism and secularization elaborated in the works of 20th century Italian philosopher Augusto Del Noce (1910-1989), with particular attention to the question of its philosophical and moral grounding. By joining the discussion of contemporary Italian philosophers on the actuality of Del Noce’s thought and its relation with modernity, the dissertation challenges the view that Del Noce’s critique of atheism and secularization is nothing more than a sort of antimodern philosophical (or only historiographical) revisionism. Contrary to this interpretation, dissertation argues that Del Noce’s critique of atheism and secularization is grounded on a philosophical method – philosophy through history (it. una filosofia attraverso la storia). This method enables Del Noce to elaborate an immanent critique of the phenomena of atheism and secularization – the one that does not arbitrarily reject them but rather extends the philosophical and historical horizon of their understanding. Furthermore, dissertation offers an alternative (not only philosophical but also moral) meaning of the idea of heterogenesis of ends that concluded Del Noce‘s critique of atheism and secularization. In the end, dissertation presents the idea of the French-Italian way of the modern (or modern ontologism), offered by Del Noce as an alternative to atheism and secularization.