Mokyklos bendruomenės narių profesinė sveikata ir gerovė: literatūros apžvalga

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokyklos bendruomenės narių profesinė sveikata ir gerovė: literatūros apžvalga
Alternative Title:
Occupational health and well-being of school staff members: a literature review
In the Journal:
Visuomenės sveikata [Public health]. 2020, Nr. 4 (91), p. 9-17
Keywords:
LT
Suomija (Finland); Lietuva (Lithuania); Mokykla / School; Pedagogai / Pedagogues; Sveikata / Health.
Summary / Abstract:

LTTikslas – apžvelgti mokslo įrodymus apie darbo aplinkos poveikį mokyklos bendruomenės narių profesinei sveikatai ir gerovei. Tyrimo medžiaga ir metodai. Mokslo publikacijų paieška vykdyta duomenų bazėse „Academic search complete (EBSCO)“, „Medline“, „PubMed“, „Science Direct“, „Web of Science“. Atliekant paiešką naudoti raktiniai žodžiai: occupational health, school, school staff, teacher, well-being, working conditions ir kt. Duomenys analizuoti taikant aprašomąją analizę. Rezultatai ir išvados. Mokslo publikacijose dažniausiai pažymimos šios mokyklos darbuotojų sveikatos problemos: stresas darbe, profesinis perdegimas, emocinis išsekimas. Psichosocialiniai veiksniai, kaip mokyklos vidaus politika profesinės gerovės klausimais, darbų organizavimas ir darbo krūvis, socialinė parama darbuotojui, profesinių kompetencijų tobulinimo galimybės, turi esminės reikšmės darbuotojų profesinei sveikatai. Asmens individualiai suvokiamas darbo krūvis bei gebėjimas pailsėti po darbo taip pat prisideda prie sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo.Tokie ergonominiai veiksniai, kaip triukšmas, oro kokybė, darbo vietos poza, palankiai arba nepalankiai veikia mokyklos darbuotojų sveikatą ir profesinę gerovę. Rytų Suomijos universiteto mokslininkų 2002–2018 m. teorinės studijos bei profesinės sveikatos specialistų praktinė patirtis, sukaupta Suomijoje ir kitose Europos šalių sveikatą stiprinančių mokyklų tinklo institucijose, leido sukurti sisteminį požiūrį bei išbandyti profesinės gerovės modelį, skirtą visų mokyklos darbuotojų profesinei gerovei vertinti bei stebint tobulinti. Modelis apima keturis, kaip teigiama suomių publikacijose, didžiausią stresą darbe keliančius aspektus: darbo sąlygas, darbo organizavimą ir vadybą, darbuotojo asmeninius sveikatos išteklius ir profesinių kompetencijų tobulinimo galimybes. Nustatyta, kad šių darbo aplinkos veiksnių įvertinimas ir tobulinimas gali pagerinti mokyklos darbuotojų profesinę sveikatą ir gerovę. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokyklos bendruomenė; Mokytojai; Profesinė sveikata; Profesinė gerovė; School staff; Teachers; Occupational health; Occupational well-being.

ENThe aim. To review the scientific evidence on the impact of the work environment on the occupational health and well-being of school staff members. Material and methods. Scientific publications were searched in the databases „Academic search complete (EBSCO)“, „Medline“, „PubMed“, „Science Direct“, „Web of Science“. The following keywords were used in the search: occupational health, school, school staff, teacher, well-being, working conditions, etc. Data were analyzed using descriptive analysis. Results and conclusions. Scientific publications usually point to the following health problems of school staff: stress at work, burnout, emotional exhaustion. Psychosocial factors such as school internal policies, work organization and workload, social support for the employee, opportunities to improve professional competencies are important for the occupational health of employees. Individually perceived workload and the ability to recover from work also contribute to maintaining and strengthening health.Ergonomic factors such as noise, air quality, workplace posture have a positive or negative effect on the health and well-being of school staff. Theoretical studies of the researchers of the University of Eastern Finland in 2002–2018 and the practical experience of occupational health specialists in Finland and other European countries allowed to develop a systematic approach and test a model of professional wellbeing. The model can be used to assess and monitor the professional well-being of all school staff. According to Finnish publications, the model includes the four most stressful aspects at work – working conditions, work organization and management, the employee‘s personal health resources and opportunities to improve professional competencies. It has been found that the assessment and improvement of these work environment factors can improve the occupational health and wellbeing of school staff. [From the publication]

ISSN:
1392-2696
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/91396
Updated:
2021-02-11 10:25:58
Metrics:
Views: 100
Export: