Pareigūnų kompetencijos užkardant prekybą žmonėmis Ukrainoje ir Lietuvoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pareigūnų kompetencijos užkardant prekybą žmonėmis Ukrainoje ir Lietuvoje
Alternative Title:
Competencies of officials of law enforcement agencies in prevention of human trafficking in Ukraine and Lithuania
In the Journal:
Visuomenės saugumas ir viešoji tvarka [Public security and public order]. 2020, 25, p. 17-34
Keywords:
LT
Ukraina (Ukraine); Lietuva (Lithuania); Prevencija / Prevention; Teisės ir laisvės / Rights and freedoms.
Summary / Abstract:

LTVykstantys globalizacijos procesai Europoje, pasaulyje paskatino nemažą dalį gyventojų dėl vienokių ar kitokių priežasčių pakeisti sau įprastą gyvenamąją vietą ir vykti į kitas šalis dirbti. Susidariusia darbo rinkoje situacija, dalies žmonių socialiniu, ekonominiu pažeidžiamumu netruko pasinaudoti ir organizuoto nusikalstamumo atstovai. Finansinių veiksmų kovai su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu (toliau – FATF) darbo grupės, sudarytos Didžiojo septyneto sprendimu 1989 m. Paryžiaus susitikime, pateiktoje 2018 m. ataskaitoje apie finansines įplaukas iš prekybos žmonėmis nurodoma, kad 24.9 mln. žmonių 2016 m. buvo išnaudojami seksualiai ir priverstiniuose darbuose.1 Prekyba žmonėmis – šiuolaikinė vergijos apraiška. Neretai jos aukos užverbuojamos, vežamos arba apgyvendinamos jėga, prievarta ar apgaule, yra išnaudojamos (taip pat ir seksualiai), verčiamos dirbti, teikti paslaugas, elgetauti, nusikalsti ar atiduoti organus. Tai šiurkštus individo laisvės ir orumo pažeidimas, sunkios formos nusikaltimas.2 Prekyba žmonėmis yra vienas iš pagrindinių organizuoto nusikalstamumo finansinių įplaukų šaltinių. Gautas pelnas naudojamas kitiems nusikalstamiems tikslams pasiekti.3 Todėl kova su prekyba žmonėmis jau seniai yra vienas iš Lietuvos ir Ukrainos vyriausybių veiklos prioritetų. Vienas iš svarbių elementų sėkmingai užkardant prekybą žmonėmis ir atskleidžiant prekybos žmonėmis atvejus yra policijos, valstybės sienos apsaugos ir kitų teisėsaugos institucijų pareigūnų kompetencija šioje srityje. Peržvelgus Lietuvoje ir Ukrainoje publikuotus mokslo darbus dėl prekybos žmonėmis, nebuvo aptinka tyrimo dėl teisėsaugos pareigūnų kompetencijos veiksnio prekybos žmonėmis tyrimuose, įskaitant ir lyginamuoju aspektu.Tai paskatino šio straipsnio autorius atlikti lyginamąjį mokslinį tyrimą dėl pareigūnų kompetencijos kovojant su prekyba žmonėmis ir palyginti šių šalių pastangas kovojant su prekyba žmonėmis. Siekiant pasiekti tyrimo tikslą, buvo atlikta policijos pareigūnų Lietuvoje ir policijos / pasienio apsaugos tarnybos / muitinės pareigūnų Ukrainoje struktūrizuota apklausa pagal parengtą klausimų sąrašą dėl prekybos žmonėmis problematikos. Šiuo tyrimu siekta palyginti dviejų šalių pareigūnų žinias, poreikius prekybos žmonėmis srityje, identifikuoti problemines sritis, su kuriomis susiduria policijos / kitų teisėsaugos institucijų pareigūnai, atlikdami tiek prekybos žmonėmis prevenciją, tiek ikiteisminį tyrimą dėl prekybos žmonėmis atvejų. Analizuojant apklausų metodu gautus rezultatus, buvo įvertintas ir palygintas tiek Ukrainos, tiek Lietuvos teisėsaugos institucijų pareigūnų (daugiausiai policijos) pasirengimas laiku ir efektyviai užkardyti prekybos žmonėmis užuomazgas ir išsamiai per kuo trumpesnį laikotarpį ištirti jau įvykusius prekybos žmonėmis atvejus. Taip pat siekiant įvertinti prekybos žmonėmis Lietuvoje ir Ukrainoje situaciją, buvo nagrinėjami moksliniai straipsniai, Jungtinių Amerikos Valstijų parengtos ataskaitos dėl prekybos žmonėmis padėties pasaulyje ir kitų tarptautinių institucijų bei organizacijų dokumentai, susiję su prekyba žmonėmis. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautus ir apibendrintus rezultatus, identifikuojamos probleminės sritys kovoje su prekyba žmonėmis teisėsaugos institucijų pareigūnų kompetencijų kontekste, pateikiami pasiūlymai, kaip pakelti teisėsaugos pareigūnų pasirengimo lygį kovojant su minėtu socialiniu reiškiniu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ikiteisminis tyrimas; Prekyba žmonėmis; Prevencija; Teisėsaugos institucijų pareigūnas; Human being trafficking; Official of law enforcement agencies; Pre-trial investigation; Prevention.

ENProcesses of globalization in the modern world, military conflicts, high rate of jobless in some countries push some part of population move out from their permanent living space to another countries, continents and look for job. This situation has been masterly used by organized crime groups to pull socially vulnerable persons into traps of modern slavery. The International Labour Organization’s the report on “Global estimates of modern slavery: forced labour and forced marriage” states that “at any given time in 2016, an estimated 40.3 million people are in modern slavery, including 24.9 million in forced labour and 15.4 million in forced marriage.”32 Many countries signed and ratified conventions targeting this phenomenon, issued new or amended existed laws on tackling human being trafficking. Main instrument in dealing with human being trafficking is police who works in close cooperation with other state institutions, non-governmental organizations. Knowledge and skills of state officials, representatives of civil society is one of the key for successful fight against human being trafficking. The authors of this paper conducted comparative analysis on training courses for updating of skills amongst officials from the Republic of Lithuania and Ukraine law enforcement agencies. The results of analysis lead to conclude that state officials from both countries lack knowledge, skills in the human being psychology, interview technique of the victims and suspects. [From the publication]

DOI:
10.13165/PSPO-20-25-28
ISSN:
2029-1701; 2335-2035
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/90395
Updated:
2022-01-27 10:47:25
Metrics:
Views: 24    Downloads: 5
Export: