Vakarietiškosios viduramžių kultūros ženklai Memelburgo materialinėje medžiagoje (XIII-XV a.)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vakarietiškosios viduramžių kultūros ženklai Memelburgo materialinėje medžiagoje (XIII-XV a.)
Alternative Title:
Traces of western medieval culture in the archaeological material of Memelburg (13th-15th c.)
In the Book:
Keywords:
LT
16 amžius; 15 amžius; 13 amžius; Viduramžiai; Klaipėda. Klaipėdos kraštas (Klaipeda region); Lietuva (Lithuania); Archeologiniai tyrinėjimai / Archaeological investigations; Krikščionybė. Teologija / Christianity. Theology; Pilys. Tvirtovės. Bastėjos / Castles. Bastions. Fortresses.
Summary / Abstract:

LTNuo XIII a. vidurio prie Dangės žiočių pastatytoje pilyje įsikūrę livoniškosios, vėliau prūsiškosios atšakos Vokiečių ordino broliai buvo vieni pagrindinių aukšto lygio europietiškosios kultūros atstovų svetimame pagoniškame krašte. Jų dėka vietos gyventojai kuršiai susipažino su vakarietiškos gyvensenos praktikomis, kurios, nors ir nebuvo akivaizdžiai perimtos, vienaip ar kitaip skatino šiųjų kultūrinį išprusimą. Archeologinė medžiaga suponuoja, jog krašto autochtonai turėjo tiesioginių kontaktų su Memelburgo pilėnais, nes čia aptiktas solidus kiekis baltiškų artefaktų. Matyt, tarp bendravusiųjų figūravo naujakuriams lojalių kuršių vitingų šeimų nariai, galėję patarnauti pačioje pilyje, dirbti pilies ūkyje ar statybose. Dalis jų turbūt buvo pasikrikštiję, tačiau išsaugojo savo kultūrinį savitumą. Vadinasi, vietiniai kuršiai turėjo galimybę iš arti pažinti Memelburgo gyventojų kasdienybę, o kartu ir kitokią jų pasaulėžiūrą. Dėl to darosi aktualu suprasti, kokiu mastu naujakuriams pavyko adaptuoti ir išlaikyti savosios kultūros elementus svetimoje aplinkoje. Rašytiniai šaltiniai šiuo klausimu neiškalbingi, bet apie tai gali daug pasakyti archeologų atverti materialinės medžiagos klodai. Tad žvilgsnis į europietiškosios viduramžių kultūros reliktus Klaipėdos pilies archeologinėje medžiagoje leidžia nustatyti, kokie vakarietiškos gyvensenos priklausiniai tapo Memelburgo pilėnų kasdienio gyvenimo dalimi. Atrinkti artefaktai datuojami XIII-XV a., nes jie priklausė viduramžių laikotarpio Klaipėdos pilies kultūriniams sluoksniams. Dauguma jų aptikti šios pilies gynybinių griovių vietoje. Pastarieji buvo užpilti aplinkiniu gruntu XVI a. pradžioje, rekonstruojant senąją konventinę pilį į bastėjinę.Radiniai pagal galimybes aptariami platesniame kontekste, įvertinant jų analogų paplitimą ne tik kitų vienalaikių Ordino pilių erdvėje, bet ir kultūriškai skirtinguose Europos regionuose. Tai padeda aiškiau suprasti rastųjų dirbinių reikšmę europiniu mastu ir dargi atsekti jų kilmės vietą. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: Klaipėdos pilis; Memelburgo gyventojų raštingumas; Europietiškos pramogos viduramžių Memelburge; Krikščioniškojo tikėjimo raiška Memelburge; Klaipėda castle; Literacy of the people of Memelburg; European entertainment in medieval Memelburg; Expression of the Christian faith in Memelburg.

ENTliis article is focuses on the relics ofWestern medieval culture which have been found in the archaeological record of Klaipėda, where brothers of the Teutonic Order have settled during the mid 13th century. In a strange pagan land they were one of the first representatives of the original Western culture, so local Curonians, who were loyal to settlers and worked for them, had an opportunity to closely observe their daily life with all the characteristic European practices. The analysis of found artefacts gives clear evidence of religious consciousness of Klaipeda’s inhabitants, especially that of the Teutonic knights, who took monastic vows and needed to adhere to them. Christian devotion here is reflected by pewter pilgrim badges such as platings, pendants and brooches, decorated mostly with symbolical images of particular saints, as well as by functional annular brooches which bear religious inscriptions dedicated to God and/or Blessed Virgin Mary. However, above mentioned finds also reveal the "dark" side of medieval mans faith: shot through with magic and divine feelings which encouraged him to believe in apotropaic properties of such artefacts. At that time, despite the attitude of Church dogmatists, beliefs of this kind were regarded as common rather than extreme among the European society. The importance of religion for castle’s inhabitants is indirectly testified by extant book fastenings which were attached to their hardcover. During the Middle Ages such metal fittings were mostly used for binding liturgical books. These were slips, corner pieces, eyeplates of thorn-eye fastenings, clasps and double hingeplates of hook-clasp fastenings. After the analysing the structure of bindings of several books from Klaipėda, with reference to the above mentioned artefacts, it was ascertained that they are analogous to the ones ofWestern medieval books.Therefore, it was concluded that hardbound books, brought to Klaipėda from Western Europe, were used by clergymen who served in the castle’s chapel and by brothers of the Teutonic Order. The latter can be regarded as the most educated of all Klaipeda’s inhabitants. Their intellectual activities included not only book reading but also writing of various texts for practical reasons. Besides pens, metal styluses were also used for writing formal letters by inscribing text on wax tablets. A higher level of Teutonic brothers’ education enabled them to enjoy the European-style chess game as recreational activity, which required players to have specific intellectual faculties and tactical skills, similarly as in the battlefield. So far, only a single wooden chess piece, probably the queen or the king, belongs to the chess set of Klaipėda. The analysis of archaeological data from the castle also revealed some other Western leisure activities which were widespread among ordinary members of society during the Middle Ages, and, in this case, can be related to knights’ servants. Theseincluded the outdoor game of skittles (as indicated by an extensive collection of gaming pieces) and playing the Jew’s harp. Structural features of bone skittle finds, such as flappers, and iron Jew’s harps were interpreted as produced locally by imitating Western artefacts. Thus, fundamental features ofWestern medieval lifestyle were traced in the archaeological record of Klaipėda, mostly relating to educated people. Found artefacts revealed until now poorly known layers of spiritual and intellectual life of castle’s inhabitants. Furthermore, consideration of these finds from the perspective of the past man has allowed a more thorough understanding of the significance of these relics. [From the publication]

ISBN:
9786094042911
Related Publications:
Viduramžių Klaipėdos pramogos archeologijos duomenimis / Miglė Urbonaitė-Ubė. Atrasti praeitį. Išsaugoti ateičiai : straipsniai, skirti archeologo Gintauto Zabielos 60-mečiui / sudarytojai: Vykintas Vaitkevičius, Audronė Bliujienė. Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, 2022. P. 292-309.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/88720
Updated:
2022-01-22 17:58:01
Metrics:
Views: 12
Export: