Liberalizmas: metafizinės ištakos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Liberalizmas: metafizinės ištakos
Alternative Title:
Liberalism: metaphysical roots
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2013, 76, p. 47-59
Keywords:
LT
Diskriminacija. Konfliktai / Discrimination. Conflict.
Summary / Abstract:

LTLiberalizmas kaip politinė doktrina remiasi prielaida, kad nėra racionaliai pagrindžiamų galutinių vertybių, nėra aukščiausiojo gėrio, kurio atžvilgiu galėtų būti objektyviai vertinamos individų preferencijos. Ši prielaida išreiškia vyraujančią metafizinę modernybės poziciją, kuri atmeta klasikinę teleologinę pasaulio sampratą ir postuluoja griežtą faktų/vertybių dichotomiją. Šios prielaidos pagrindu skelbdamas visų vertybių lygybę prieš proto tribunolą, liberalizmas iškelia „nediskriminavimą“ kaip aukščiausiąją vertybę ir „atvirą visuomenę“ kaip galutinį politinį tikslą. Visai tradicinei socialinei ir moralinei tvarkai šio tikslo atžvilgiu dedamas klaustuko ženklas, o moralinė energija nukreipiama į moralinę inversiją, į tradicinių vertybių nuvertinimą. Kovą su diskriminacija padaręs savo aukščiausiu tikslu, liberalizmas tampa grynai destruktyvia jėga savo visuomenės atžvilgiu. Tačiau atrodo, kad ši baigtis jau glūdi jo pamatinėse prielaidose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Liberalizmas; Moderni metafizika; Scientizmas; Nihilizmas; Vertybės; Liberalism; Modern metaphysics; Scientism; Nihilism; Values.

ENAs a political doctrine Liberalism is premised on the idea that there are no ultimate values based in reason, no highest good in accordance with which individuals’ final preferences could be ranked. The idea is an expression of a modern metaphysics that denies the classical teleological world-view and assumes the fact/ value dichotomy. By proclaiming the equality of all values before the tribunal of reason, liberalism has endorsed "non-discrimination" as the absolute value and "open society" as the ultimate political goal. A huge question mark has thus been posed over the inherited social and moral order. The moral energy has been redirected to moral inversion, to the reversal of traditional valuations. By raising non-discrimination to the rank of the highest good, liberalism has become a purely destructive force in host societies. Yet this is an ending that seems to have evolved from its basic premises. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86967
Updated:
2020-08-18 13:42:07
Metrics:
Views: 20    Downloads: 7
Export: