Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtotės iki 2015 metų strategija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtotės iki 2015 metų strategija
Alternative Title:
Strategy of small and medium-sized business development until 2015
In the Book:
Ilgalaikė Lietuvos ūkio (ekonomikos) plėtotės iki 2015 metų strategija / sudarytojas Algimantas Liekis. Vilnius: Personalinės įmonės "Lietuvos mokslas" redakcija, 2002. P. 673-711
Keywords:
LT
Kaimas. Kaimai / Villages. Country.
Summary / Abstract:

LTSmulkusis ir vidutinis verslas (SW) - vienas iš pagrindinių, ekonomikos augimo veiksnių, turintis esminį poveikį bendrai Lietuvos ūkio raidai, naujų darbo vietų kūrimui ir socialiniam stabilumui, todėl jo plėtotė yra viena iš svarbiausių Lietuvos ekonominės politikos krypčių. Lietuvos pastangos įeiti į Europos ekonomikos erdvę ir joje lygiavertiškai konkuruoti pavyks tik tada, kai daugiausia bus rūpinamasi smulkiuoju ir vidutiniu verslu. Smulkios ir vidutinės įmonės (SVĮ) jautriausiai reaguoja į visus verslo aplinkos pakitimus. Jos nukenčia pirmosios, jeigu jas prislegia per didelė biurokratija. Taip pat jos pirmosios suklesti dėl iniciatyvų, paskatinimų ir sėkmės pripažinimo. Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtotės strategija iki 2015 m. buvo rengiama dviem etapais. Pirmojo etapo metu buvo kruopščiai išanalizuota ir ištirta esama smulkiojo ir vidutinio verslo teisinė, ekonominė, institucinė ir informacinė aplinka. Šio tyrimo pagrindu buvo parengta stiprybių-silpnybių-galimybių- grėsmių (SSGG; angį. - SWOT) analizė. Vadovaujantis analizės išvadomis ir ekspertų įvertinimais buvo pereita į antrąjį etapą, kurio metu parengta pati Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtotės iki 2015 m. strategija. [Iš teksto, p. 675]Reikšminiai žodžiai: Strategija; Šalies ūkis; Vizija; Misija; Strateginiai tikslai; Veiksmai; Priemonės; Strategy; Country's economy; Vision; Mission; Strategic goals; Actions; Measures.

ENSmall and medium-sized business strategy prepared studies the legal environment of this business sector. The development of the main laws and their effect on business development are reviewed. Causes, predetermining the necessity of changes prior to Lithuania’s self-determination to enter the European Union and in relation to Lithuania’s accession into the EU, are analysed, a list of programmes and strategies prepared that had an effect on the development of SMEs in Lithuania is presented. The strategy provides a survey of the activities of small and medium-sized enterprises, an effect of the activities of SMEs on Lithuania’s economy, small and medium business structure according to the legal forms of undertakings, dynamics and tendencies of their changes arc analysed. SMEs development in separate regions is shown; key indicators characterising the SMEs sectors in Lithuania and European Union and compared. A detailed SWOT analysis and a system of indices for evaluation of SMEs position made it possible to formulate the SMEs development vision and State mission.Strategy of small and medium-sized business development is presented by stages and trends during Lithuania’s pre-accession and upon accession into the EU. It is predicted that SMEs will be affected by the opening of Lithuania’s market to the market of EU countries, the integration into the NATO, EU, and the development of trade contacts with the CIS countries. Attempts are made to predict the impact of those changes on the expected results of SMEs until 2015. Ten strategic trends of SMEs development until 2004 and eight strategic trends until 2015 are distinguished in the following fields: establishment of new SMEs, operating enterprises, regional SMEs development, seeking to balance the development of national regional economy and social sphere in the general context of the country and presenting regional variety, labour force qualifications, their knowledge and abilities, SMEs infrastructure and SMEs support. The strategy is completed by the plan for strategy implementation measures, specifying the goals, their implementation terms and implementation sections. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86500
Updated:
2022-01-27 15:06:31
Metrics:
Views: 25
Export: