LT1694-1695 m. Kražių kolegijoje retoriką studijavę jaunuoliai paliko savarankiškos kūrybos rinkinį "Fructus horni meditationis rhetoricae Crosis ab academicis Societatis jusi et in cornucopiam depositi" ("Metinis retorinės meditacijos derlius, kurį Kražiuose supylė ir sudėjo į gausybės ragą Jėzaus Draugijos studentai"). Tai didžiulės apimties rankraštis, kuriame atsispindi visos XVII a. pabaigos poetikos ir retorikos mokslų tendencijos, Baroko epochai būdingų literatūros žanrų gausa, taip pat studentų išmonė ir literatūriniai gabumai. Šis reto grožio ir nuo laiko negandų beveik nenukentėjęs rankraštis atskleidžia, kaip praktikoje buvo pritaikytos LDK kolegijose dėstytos iškalbos meno taisyklės, pristato to meto prozos ir poezijos ypatybes, demonstruoja gerą įvairių sričių išmanymą ir erudiciją, ne tik reprezentuoja jėzuitų taip siektos eloquentia perfecta įkūnijimą ir tobulą lotyniško žodžio valdymą, bet ir liudija, kaip lengvai jo autoriai žongliruoja šių dienų skaitytojui sunkiai atpažįstamais daugiaprasmiais ir daugiasluoksniais Antikos ir krikščionybės simboliais ir ženklais, įvairiausiomis nuorodomis ir aliuzijomis, į vientisą audinį pindami praėjusio ir gyvenamojo laiko įvykius. Kitaip sakant, pristatomas rankraštis apima tai, ką šiandien vadiname prieštaringuoju Baroku. Kražių rankraštis yra pats tikriausias jėzuitų švietimo programos ir Baroko epochos vaisius, todėl, norint atskleisti jo vietą LDK kultūroje, reikia trumpai aptarti aplinką, kurioje jis atsirado: pačią jėzuitų edukacijos sistemą, retorikos svarbą mokymo procese, jos įtaką literatūros ir kultūros tendencijoms. [...] [p. 9].
ENEight alumni of the Society of Jesus who in 1694-1695 had studied rhetoric at Kražiai College under the talented tutor Petras Puzina (1664-1717), left a vast collection of their writings in Latin under the title Fructus homi meditationis rhetoricae Crosis ab academicis Societatis fitst et in cornucopiam depositi ('Annual fruits of the rhetorical meditation gathered and filled into a cornucopia by students of Kražiai College of the Society of Jesus'). The huge manuscript preserved in the Czartoryski Library in Cracow (ms. 1866 IV) reflects all the late-17th century poetical and rhetorical trends, represents the abundance of literary genres characteristic of the Baroque era, also the wit and literary talent of the students, their knowledge of various subjects and erudition. Of 30 original orations, six have been selected and presented in this book, all of which reflect the variety of these prose texts. The orations show the originality of the manuscript and dearly demonstrate the achievements of the 17th century Lithuanian education system; also prove the influence of literary theories on individual creative works and show how the Baroque world-view is expressed in the texts of different kinds of speeches. The two initial orations represent the field of the so-called eloquentia sacra. The first is devoted to the three Jesuits martyred in Japan and the second is a Good Friday meditation about the Passions of the Lord. The remaining four orations are on secular subjects, which are rarely found in the works of Jesuit students. The orations are directly connected to Samogitia (Žemaitija). Among them is a laudation of Greitukė, a village close to Kražiai, and controversies on the advantages and disadvantages of the shortening of the Samogitian miles giving a detailed Lithuanian historical, cultural and religious context and demonstrating character traits of the two discussants.Both the book and the prose fragments of the manuscript arc crowned with the laudation of the Bear, the Samogitian coat of arms, written by Samogitia-born Jonas Horodcckis. This might be the only example of Latin orations on the subject of the Samogitian coat of arms, and of Samogitia itself.