Platelių bažnyčios kompleksas miestelio architektūroje

RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisKnygos dalis / Part of the book
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
AntraštėPlatelių bažnyčios kompleksas miestelio architektūroje
Kita antraštėChurch of Plateliai in town architecture
AutoriaiMiškinis, Algimantas
ŠaltinisPlungės dekanato sakralinė architektūra ir dailė. T. 3, Plateliai, Beržoras, Gintališkė, Šateikiai, Žem. Kalvarija, Gegrėnai / sudarytojas Adomas Butrimas Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2005. P. 7-8.
Reikšminiai žodžiai
LTMiestai; Urbanistika; Kultūra; Plateliai
ENCulture
Santrauka / Anotacija

LTPlatelių bažnyčia su varpine, stovinčia šventoriaus šiaurės vakarų kampe šalia vartų, yra pietinėje miestelio dalyje, nedidelės aukštumos šiaurės kyšulyje. Kiek atokiau į šiaurę nuo bažnyčios prasideda miestelio centras su išplatėjusios gatvės pavidalo trikampe aikšte Plungės kelyje. Galvojama, kad XVI a. miestelis buvo kitoje vietovėje – prie ežero, piliai netekus reikšmės, miestelis persikėlė į dabartinę vietą. Į pietus nuo bažnyčios plyti dvarvietė, dvaro savininkas Stanislovas Kęsgaila buvo bažnyčios fundatorius. 1585 m. inventoriuje bažnyčia dar neminėta, nors žinoma Plateliuose buvus per 50 karčemų. Negalima objektyviai suvokti bažnyčios atitolinimo nuo aikštės priežasčių, detaliau neištyrus miestelio urbanistinės raidos. Tegalima konstatuoti, kad šiems svarbiems miestelio kompozicijos elementams esant skirtingose vietose, jo architektūros visuma prarado išbaigtumą ir panoramos vienovę.

ENThe church of Plateliai with a belfry at the gates in the northwest side of the churchyard is in the southern part of the town on a small hill on the north headland. Further to the north of the church there is a town centre with a wider street and a triangular square on Plungė road. It is thought that in the 16th c. the town was built in other location at the lake, but after the castle lost its significance the town relocated to the present area. To the south of the church there is an estate, the owner Stanislovas Kęsgaila was the founder of the church. The church is recorded in the inventory of the year 1585, but there are more than 50 brassieres in Plateliai mentioned. It is not possible to make objective conclusions as to why the church was distanced from the square without thorough examination of the town’s urban activities. However, it may be stated that having important town composition elements in different locations, the whole architecture of the town loses its completeness and panoramic unity.

Mokslo sritis
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/823
Atnaujinta2013-04-28 15:22:08
Metrika Peržiūros: 7