Quaternion of the oppositional rhythmic archetypes, based on the examples of Lithuanian folk and contemporary music

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Quaternion of the oppositional rhythmic archetypes, based on the examples of Lithuanian folk and contemporary music
Alternative Title:
Opozicinių ritmo archetipų kvaternija remiantis lietuvių etninės ir šiuolaikinės muzikos pavyzdžiais
In the Journal:
Muzikos komponavimo principai. 2017, T. 17, p. 31-44. [Principles of music composing]
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTOpoziciniai ritmo archetipai – saviti muzikos komunikavimo modeliai, patikrinti tradicijos, kaskart atgimstantys ir atsinaujinantys skambesio išraiška. Išskirtinė opozicinių ritmo archetipų savybė – komunikuoti sudarant opozicijas: diminuojant ritmo vertes, rotuojant akcentus, grupuojant metrus ar proporcionuojant ritmo darinius. Pagal tai sudėstoma opozicinių ritmo archetipų kvaternija: 1. Opozicinis ritmo verčių diminavimo archetipas. 2. Opozicinis ritmo akcentų rotavimo archetipas. 3. Opozicinis metrinio ritmo grupavimo archetipas. 4. Opozicinis ritmo darinių proporcionavimo archetipas. Šios kvaternijos archetipai savo komunikavimo pobūdžiu atliepia recipiento psichines funkcijas (G. Jungas). Tad komunikuojama tempo pojūčiu (1), akcentų išgyvenimu (2), periodiškumo suvokimu (3) bei proporcijų numanymu (4). Archetipai tiriami remiantis archajiniais lietuvių muzikos pavyzdžiais – sutartinėmis, monodija. Taip pat analizuojama sumoderninta jų raiška šiuolaikinėje muzikoje (S. Prokofjevas, I. Stravinskis, Ch. Ivesas, B. Bartókas). Pagrindinė tyrimo išvada: opozicinių ritmo archetipų kvaternija turi išliekamąją vertę puoselėjant dabartinės muzikos tautinį atpažįstamumą, komunikabilumą, koncertiškumą ir yra pozityvi atsvara globaliam beveidžiam modernumui.

ENMusical archetypes are approached here as concentrated communicative models to be tested by long lasting musical tradition as well as capable to assure the vitality of musical art. Early manifestations of rhythmic archetypes are found in Lithuanian ethnomusic. These archetypes could be characterized as communicating by oppositions. The quaternion of rhythmic archetypes is proposed in this paper: 1) diminutive, 2) rotational, 3) grouping and 4) proportioning. Each of the mentioned archetypes is acting in different way – by operating tempo, accents, meter or proportions. Oppositional rhythmic archetypes in modified forms manifest in contemporary music, and so they remain relevant for the search of national recognisability as well as the ground for the performance-oriented approach.

ISSN:
2351-5155
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/80963
Updated:
2020-12-17 20:19:58
Metrics:
Views: 13
Export: