Metaforų suvokimas ir interpretavimas šiuolaikinėje mokykloje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Metaforų suvokimas ir interpretavimas šiuolaikinėje mokykloje
Alternative Title:
Understanding and interpreting metaphors in modern school
Keywords:
LT
Mokykla / School.
Summary / Abstract:

LT2011 m. atnaujintos vidurinio ugdymo bendrosios programos. Į lietuvių kalbos (kaip gimtosios) programą buvo įtraukti Viduramžių, Renesanso ir vėlesnių epochų Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės raštijos paminklai. Siekiama, kad mokiniai išmoktų analizuoti grožinio kūrinio turinį, raišką, kontekstą ir jų sąsajas. Atliktasis tyrimas parodė, jog metaforų suvokimo bei interpretacijos problemos - tai ne vienos kurios nors mokyklos problema. Mokiniai gana dažnai nesugeba teorinės medžiagos pritaikyti praktiškai, nes šiuo metu vis dar trūksta metodinės medžiagos, kuri padėtų suprasti pagrindinius grožinės Renesanso literatūros ypatumus. Plati ir labai turininga lietuvių kalbos programa, nors ir iškeldama labai aukštus mokinių ugdymo tikslus, vis dėlto atitolsta nuo šiuolaikinio paauglio. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendrojo ugdymo mokykla; Karo metafora; Metafora; Metaforos; Programa; Stiliaus figūros; Suvokimas ir interpretavimas; Curriculum; Figures; General education school; Metaphors; Perception and interpretation; War metaphors.

ENThe secondary education general curriculum was updated in 2011. It now includes medieval, renaissance and later writing monuments of the Grand Duchy of Lithuania. The aim of this curriculum is to teach students to analyse the contents, expression, context of the literary works, as well as their interfaces. However, the curriculum poses challenges for both educators and students. This research shows that students overestimate their knowledge, performing their tasks absent-mindedly, and perhaps indifferently. That is why the errors that occur are due not only to ignorance, but to lack of inattention or motivation, as well. This research also shows that many schools are facing the problem of understanding and interpreting metaphors. Students quite often fail to apply theoretical material in practice, because, in particular, there is currently still not enough reference material to help understand the basic features of renaissance literary fiction. Second, the Lithuanian language curriculum is both extensive and very rich, and places very high demands on schools. However, it is not adapted to the modern teenager’s needs. Third, the concept of metaphor is a problem in linguistics. [From the publication]

ISBN:
9786094170973
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/79022
Updated:
2020-07-09 21:14:25
Metrics:
Views: 40
Export: