Kuršių nerija lietuvių literatūroje: kultūros atminties paradigmos

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kuršių nerija lietuvių literatūroje: kultūros atminties paradigmos
Publication Data:
Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2018.
Pages:
179 p
Notes:
Bibliografija ir asmenvardžių rodyklė.
Contents:
Pratarmė — Erdvinis posūkis literatūrologijoje: teksto suvokimo strategijos — Kuršių nerija – gimtoji vieta — Gimtinės svarba M. L. Rėzos kūryboje — Kuršių nerija kultūros atmintyje: M. L. Rėzos intertekstai — Kuršių nerija – atrastoji vieta — Tarpukariu kurtos reikšmės — Dvasinės kelionės žemėlapis P. Babicko „Gintaro krante“ — Kuršių nerija – prarastoji vieta — Kuršių nerija egzilio literatūroje — Prasmės ir beprasmybės nuojautos T. Venclovos eilėraščiuose — Kuršių nerija – paliudytoji vieta — Vaizduotės topografija epochų lūžiuose — Kelionių apybraižos sovietiniais metais: didėjanti tyla — Kuršių nerija – traumos vieta — Atminties vietos V. Miliūno kūryboje — Traumos naratyvas: V. Bartulio pjesė „Pamokslas žuvims“ — Kultūros atminties paradigmos — Kultūras atmiņas paradigmas — Paradigms of cultural memory — Šaltiniai ir literatūra — Asmenvardžių rodyklė.
Keywords:
LT
19 amžius; Martynas Liudvikas Rėza (Martin Ludwig Rhesa); Tomas Venclova; Vidmantas Bartulis; Neringa; Lietuva (Lithuania); Kolektyvinė atmintis / Collective memory; Lietuvių literatūra / Lithuanian literature; Tremtis. Tremtiniai / Deportees. Exile.
Reviews:
Summary / Abstract:

LT"Kultūros atmintyje prasmės ne "saugojamos", bet auga" - šį dėsningumą galima aptikti ir lietuvių literatūros kūriniuose apie Kuršių neriją. Vietos suvokimas nuolat kinta: tai, kas buvo reikšminga vienai kartai, tampa visiškai neaktualu kitai, kuri stengiasi iš naujo įprasminti savo santykį su vieta. XIX a. autoriui M. L. Rėzai labiausiai rūpėjo įamžinti apie savo gimtąją vietą, įrašant ją į visos Prūsijos žemėlapį. XX a. lietuvių autoriai pirmiausia siekė užrašyti tai, kas jiems buvo visai nežinoma, terra incognita. Būtent Kuršių nerijos pažinimo džiaugsmas labiausiai justi tarpukario tekstuose. Egzilio rašytojai šią vietą įtraukia į savo tremties žemėlapius: tai - dvasinė patirtis, prarasties skausmas. Pasilikusiųjų sovietinėje Lietuvoje santykis su Kuršių nerija tampa prieštaringas: asmeninę patirtį siekiama papildyti kultūros šaltiniais - istorija, mitu, kita vertus, ne viename kūrinyje akivaizdžiai siekiama nutylėti apie kuršininkus, kurių pokariu nebelieka, justi potekstė, bandymas rašyti neužkliūvant sovietinei cenzūrai. Naujausioje literatūroje ryškėja pastangos liudyti trauminę atmintį: tai ypač ryšku V. Bartulio pjesėje "Pamokslas žuvims". Šiuo laikotarpiu pasirodo ir populiariųjų tekstų, bandoma susikurti vietą net iš mirties vaizdinių, kurių iškyla kultūros atmintyje: tekstai tampa ankstesnių diskursų sampynomis, jos paįvairinamos naujomis tapatybės paieškomis. Taigi Kuršių nerija yra įvairiopai suvokta vieta: esama skirtingų atminties dialektų, kurie leidžia kalbėti apie gana intensyviai išgyvenamos vietos vaizdinį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Literatūra; Kuršių nerija; Neringa; Kultūros atmintis; Liudvikas Rėza; Petras Babickas; Tomas Venclova; Vidmantas Bartulis; Egzilio literatūra; Vaizduotė; Kelionė; Traumos naratyvas; Atminties paradigma; Lithuanian literature; Curonian Spit; Neringa; Cultural memory; Liudvikas Rėza; Petras Babickas; Tomas Venclova; Vidmantas Bartulis; Exile literature; Imagination; Travel; Narrative of trauma; Paradigm of memory.

EN"In cultural memory, meanings are not preserved but raised": this pattern can be observed in the Lithuanian literature about the Curonian Spit. The perception of a place is constantly shifting: something that was important to one generation becomes completely irrelevant to another, which is trying to conceptualize anew their relationship with that place. 19th century author Martin Ludwig Rhesa cared the most to capture his native place by recording it into the map of the entire Prussia. The 20th century Lithuanian authors, first and foremost, sought to write what was completely unknown to them, the "terra incognita". The joy of the discovery of the Curonian Spit is most felt in the interwar texts. Exile writers include this place in their exile maps: it is a spiritual experience and a pain of loss. For those who remained in the Soviet Lithuania, the relationship with the Curonian Spit becomes ambivalent: personal experience is sought to be complemented with cultural sources: history and myth. However, numerous works unmistakeably seek to elide the subject of the Curonians, who no longer remained in the postwar, and only the subtext is felt, an attempt to write without alarming the Soviet censorship. In the latest literature, efforts are sensed to capture the traumatic experience: it is especially evident in the play "Pamokslas žuvims" ("A Sermon for the Fish") by Vidmantas Bartulis. Popular texts also appear in this period, and there are even endeavours to create a place from imagery of death, which is inspired by cultural memory: texts become tangles of previous discourses and interspersed with new pursuits of identity. Thus the Curonian Spit is a place understood in diverse ways: different "dialects of memory" exist which make it possible to discuss the image of a rather intensely experienced place. [From the publication]

DOI:
10.7220/9786094673702
ISBN:
9786094673719; 9786094673702
Related Publications:
Užmario pasaulio atminties įrašai : recenzija / Gabija Bankauskaitė. Res humanitariae. 2019, t. 25, p. 220-227.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/78563
Updated:
2022-01-14 18:13:50
Metrics:
Views: 22
Export: