Sprendimų drąsos ugdymas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Sprendimų drąsos ugdymas
In the Journal:
Pedagogika. 2000, 44, p. 24-36
Keywords:
LT
Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje nagrinėjamos sprendimo priėmimo ir vaikų drąsos bei rizikos ugdymo problemos. Remiantis pedagoginės ir psichologinės literatūros analize teigiama, kad mokinių drąsūs ir rizikingi sprendimai nėra vien tik asocialaus elgesio pasekmė – tai pirmiausiai pozityvios mokinio veiklos, jo dorovinio ir dvasinio augimo išdava: augantis savarankiškumas, vis sudėtingesnės mąstymo operacijos sąlygoja drąsesnius ir kartu rizikingesnius sprendimus. Drąsių sprendimų kokybė priklauso ne tik nuo amžiaus, bet ir nuo mokyklos, pedagogo darbo stiliaus, pamokoje naudojamų aktyvių darbo metodų. Ugdant kognityvines mokinių savybes, skatinant asmenybės atsakomybę, savęs vertinimą, sprendimų autonomiškumą ir kūrybiškumą, formuojami drąsūs sprendimai sąveikoje su jų motyvacija. Naudojant biheivioristinius elgesio kontrolės principus, o ypač operantinį sąlygojimą, modeliavimą, imitavimą, pastiprinimą, mokykloje ugdoma aktyvi, kūrybiška, adekvataus ir prosocialaus elgesio asmenybė. Sprendimų drąsą lemia gera adaptacija prie besikeičiančios aplinkos, kūrybiškai organizuotas ugdymo procesas, sinergatiškų santykių modeliavimas ir palankių situacijų prognozavimas.

ENBrave and risky decision making is evaluated rather lightly by pedagogues – as if these kinds of decisions are made only by at-risk adolescents or children with emotional and social problems. It is important to use this tendency in children for making risky decisions and turn it into a positive one. The process of educational reform affords the best opportunities for teaching brave decision making; especially: modeling of learning situations, taking into account the cognitive development of a child (parallel of logical operations and moral values), discussing and applying conduct strategies. Especially the teacher should pay attention to the possibility for developing the child’s personality – through identification with peer or adult authority, through adequate self – evaluation, through formation of personal traits and moral values. Brave decision making should be taught while teaching appropriate behavior and motivating the students to take responsibility for their decisions. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Profesinė paauglių ir jaunuolių raida / Aldona Palujanskienė, Rima Adamonienė. Pedagogika. 2004, 74, p. 129-136.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/7789
Updated:
2018-12-20 22:51:31
Metrics:
Views: 22    Downloads: 6
Export: