Gotikos reliktai Vilniaus Domininkonų architektūros ansamblyje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Gotikos reliktai Vilniaus Domininkonų architektūros ansamblyje
Alternative Title:
The Relicts of Gothic in Vilnius Dominican ensemble
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV.]. 2002, t. 26, p. 89-97. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės gotika: sakralinė architektūra ir dailė
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
Vilnius; Sakralinė architektūra; Bažnyčios; Vienuolynai; Dominikonai; Gotika
EN
Church
Summary / Abstract:

LTXIX a. viduryje apie Vilniaus Domininkonų ansamblį rašė J. I. Kraševskis, E. Tiškevičius, XIX a. pab.-XX a. pr. – Sadokas, Barončas, V. Fronckevičius ir kt. Vėlesnių autorių pateiktas žinias apie bažnyčios ir vienuolyno architektūros raidą papildė 1963-1986 m. natūros tyrimų medžiaga, kuria remiantis ir parašytas straipsnis. Jame analizuojamas šių statinių grupės mažiausiai žinomas gotikos laikotarpis. Ankstyvosios gotikos laikotarpyje dabartinė Domininkonų gatvė buvo viena pagrindinių Vilniaus gatvių, apstatyta mūriniais ir mediniais namais. Iš Domininkonų gatvės atsišakojanti Šv. Ignoto gatvė taip pat buvo svarbi Vilniaus trasa, vedusi į perkėlą per Nerį. Prie jų 1408 m. pradėta statyti Šv. Dvasios bažnyčia. Gotikiniu būdu rištų plytų bažnyčios nava buvo 24 m ilgio, rytinėje dalyje jungėsi presbiterija, prie jos iš šiaurės glaudėsi zakristija ir mūrini pastatas. Antrajame gotikos etape į vakarus nuo šio namo esančioje valdoje sumūrytas ilgas ir siauras stačiakampis pastatas. Dar toliu į vakarus esanti posesija buvo apstatyta trečiajame gotikos laikotarpyje. Palaipsniui keitėsi ir bažnyčia: apie 1441 m. buvo rekonstruota, XVI a. pr. ji ir prie jos esantis sklypas atiduotas domininkonams, kurie pasistatydino vienuolyną. Jis suplanuotas pagal tradicinę schemą: kluatrą juosė galerija, dviaukščiuose korpusuose buvo išdėstytos vienuolyno patalpos. Amžių bėgyje Šv. Dvasios bažnyčia ir domininkonų vienuolynas nukentėjo nuo gaisrų ir karų, keičiantis jų paskirčiai jie ne kartą rekonstruoti. Todėl kol kas nevisiškai atkurtas gotikinio pastato retrospektyvinis vaizdas.

ENThe Dominican Church and Monastery ensemble had a very complicated way of formation and experienced influence of different architectural styles. The Church of the Holy Spirit was built in 1408 near the crossing of Dominican and St. Ignotas Streets. These streets were the most important in the period of Gothic in Vilnius. The church stood almost 5 metres from Dominican Street, with its long southern façade facing the street. There was an open area in front of it. The layout of the church was rectangular: in its eastern part the presbytery was connected with the nave, to the north-west from the church there stood a two-storey house of an almost square layout. An annex to the house was built in the 15th c., reaching the north-western corner of the church. To the west of the house, a long rectangular building was built at the same time. In 1441 the nave of the church was extended westwards. In 1501, Grand Duke Alexander (it was he who brought the Dominicans to Vilnius) gave the Church of the Holy Spirit, the houses and the area around it to the Dominicans. They reconstructed the church and built a monastery north of it. In the 15th c. the church was Gothic, of a hall type and vaulted. In the main façade above the plain frieze there was a stepped or wavy gable. Near the southern side of the main façade stood a high octagonal tower with a helmet. The monastery consisted of three wings that surrounded a square yard. In the 1990s, research of the monastery buildings carried out by the architects R. Jarmalavičienė and A. Samukienė provided ample information about the original Gothic architecture of the buildings.

ISSN:
1392-0316
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/7080
Updated:
2018-12-17 10:58:36
Metrics:
Views: 25    Downloads: 10
Export: