LTDievo kaip Tėvo įvaizdis krikščionybėje yra savaime suprantamas dalykas, nes gana dažnai ne tik dvasinėje, bet ir mokslinėje literatūroje Dievo tėvystė neatsiejama nuo Jėzaus kaip jo Sūnaus ir yra suvokiama kaip svarbiausia ir išskirtinė Dievo tėvystės charakteristika. Tai yra akivaizdus ir nepaneigiamas faktas, tačiau Dievo kaip Tėvo koncepcija neatsirado iš niekur, nes tiek semitinė, tiek graikų antikos ir helenistinė raštija liudija apie vis didėjančią tendenciją Dievą vadinti Tėvu. Šia tema buvo publikuota įvairių knygų ir straipsnių, tyrinėjančių vienokius ar kitokius Dievo tėvystės aspektus tiek Biblijoje, tiek kitoje literatūroje. Šioje disertacijoje skirtingos literatūros analizei buvo pasirinktos tarpdisciplininė, kanoninė, sinchroninė, tarptekstinė, kontekstinė ir semiotinės analizės pasakojimo lygmenyje prieitys. Analizuojant įvairius tekstus Senajame Testamente, Filono iš Aleksandrijos literatūroje, Kumrano testuose ir ankstyvuosiuose žydų raštuose bei apibendrinant jau pasiektus rezultatus, tyrimo metu buvo pritaikytas vienodas modelis: ‚tėvo-tekstai‘, ‚sūnaus-tekstai‘ ir palyginimai. Šio modelio panaudojimas pilniau atskleidžia Dievo tėvystės ypatumus tiek skirtingo pobūdžio literatūroje, tiek skirtingose tekstų grupėse. Detali ‚tėvo‘ ir ‚sūnaus‘ tekstų analizė autentiškuose Pauliaus laiškuose atskleidžia bendrus sąlyčio taškus su kita literatūra ir išryškina ankstyviausios krikščioniškos biblinės raštijos savitumus. Trumpas palyginamasis apibendrinimas padarytas keliais aspektais: Dievo kaip Tėvo veiklos sfera bei ‚adresatai‘ ir pagrindiniai Dievo tėvystės bruožai santykyje su žmonėmis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apokrifai/pseudoepigrafai; Deuterokanoninės knygos; Pauliaus corpus; Apocrypha/pseudepigrapha; Deuterocanonical books; Exodus.
ENIn Christianity the image of God as Father is perceived as a matter-of-course since the fatherhood of God is indissolubly associated with Jesus as his Son. This is the most important and exclusive characteristic of God’s fatherhood and it is usually emphasized in scientific and spiritual literature. Nevertheless, the conception of God as Father had a long history in various cultures before Christianity, especially in Semitic and Greek milieu, and certain tendencies to ascribe the name Father to God may also be observed. Therefore, various books and articles on this theme with different approaches to the Bible and other literature as well as the analysis of different aspects of the divine fatherhood have been published. In this dissertation the following approaches have been taken for the analysis of different literature: interdisciplinary, canonical, synchronic, intertextual, contextual, and semiotic analysis on the narrative level. In the synthetic analysis of texts in the Old Testament, Philonic literature, Qumran texts, and early Jewish writings, the same pattern model has been employed: ‘father-texts’, ‘son-texts’, and similes. The use of such model fuller discloses the peculiarities of God’s fatherhood in different literature and text groups. A detailed analysis of ‘father’ and ‘son’ texts in the undisputed Pauline letters reveals both common ideas and also the original character of earliest biblical writings. A short comparative summary has been done with respect to the field of activity of God as Father and the ‘addressees’ and his basic fatherly characteristics in the human sphere. [From the publication]