LTDaktaro disertacijoje analizuojamas dviejų atsipalaidavimo metodų efektyvumas. Darbe siekiama išsiaiškinti, kaip, taikant dviejų tipų atsipalaidavimo metodus, kinta rodikliai, kuriais vertinamas atsipalaidavimo atsakas, gebėjimas atsipalaiduoti ir subjektyvus stresas, ir kaip šie rodikliai susiję su asmenybės bruožais vertinant atsipalaidavimo metodo ir streso mažinimo programos efektyvumą. Disertacijos teorinėje dalyje pristatoma streso samprata ir su šia sąvoka susijusi problematika, pateikiamas sąvokos aiškinimas integruojant pagrindines streso teorijas. Vėliau pereinama prie studentų streso, streso mažinimo intervencijų efektyvumo tyrimų ištirtumo ir problematikos. Galiausiai analizuojami asmenybės bruožai ir jų įtaka subjektyviai suvoktam stresui ir psichofiziologiniams streso rodikliams, taip pat streso mažinimo intervencijų efektyvumui. Empirinėje darbo dalyje pristatomi 2013 m. – 2015 m. atlikto eksperimentinio tyrimo rezultatai. Tyrimo metu apklausti 1456 bakalauro studijų studentai iš įvairių Vytauto Didžiojo universiteto fakultetų, iš jų atrinkti studentai, patiriantys aukštesnį streso lygį, galutinę imtį sudarė 105 studentai. Tyrimo rezultatų analizė atskleidė, kad progresuojančioji raumenų relaksacija ir biogrįžtamuoju ryšiu paremta relaksacija yra efektyvūs studentų patiriamo streso mažinimo būdai. Atliktas tyrimas pademonstravo, kad taikant streso mažinimo intervencijas svarbu atsižvelgti į užsiėmimuose dalyvaujančių asmenų asmenybės bruožus.
ENThe effectiveness of two types relaxation methods is being analysed in this dissertation. The aim of the research is to disclose how the application of two types relaxation methods of influence the indicators used to assess relaxation response, ability to relax and subjective stress and how these indicators are related with personality traits when assessing the effectiveness of relaxation method and stress reduction programme. The concept of stress and its interpretation, integrating the basic theories of stress, is discussed in theoretical part of the dissertation. Furthermore, the topic of students’ stress and efficacy researches of stress reductions interventions are introduced. Finally, the influence of personality traits on effectiveness of stress reduction interventions for the reduction of subjectively perceived stress and psychophysiological variables. The results of the experimental study, accomplished during the period 2013 – 2015, are presented in the empirical part of the dissertation. The population in this trial was 1456 students from different faculties of Vytautas Magnus University. Students, according to higher stress level, were invited to participate. The final sample consisted of 105 students. Results of the research show that progressive muscle relaxation and biofeedback assisted relaxation are effective ways of stress reduction for students. The accomplished research demonstrated that applying stress reduction methods, personality traits of participants must be taken into consideration.