Ar gali kelionės dviračiais paskatinti regionų plėtrą?

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ar gali kelionės dviračiais paskatinti regionų plėtrą?
Alternative Title:
Can cycling lead to regional development?
In the Journal:
Regional formation and development studies. 2014, Nr. 2 (13), p. 77-87
Keywords:
LT
Dviračių takai; Dviračių turizmas; Kelionės dviračiais; Turizmo verslas.
EN
Bicycle tourism; Bike roads; Cycle routes; Cycling; Cycling tourism; Tourism business; Travelling with bicycle.
Summary / Abstract:

LTJau dvidešimt metų, vos tik pradėjus kalbėti apie dviračių teikiamas galimybes ir jų patrauklumą, atsiranda skeptikų, kurių teigimu, kol nėra gerų dviračių takų, nebus ir dviratininkų. Arba priešingai, kol nėra didelio dviratininkų srauto, nereikia ir dviračių takų. Taigi ši dilema Lietuvoje gyvuoja jau daugiau kaip dvidešimt metų, o tai reiškia, kad bent jau viena gyventojų karta taip ir neturėjo galimybės savo gyvenime pilnavertiškai naudotis dviračiu. Kita vertus, gal ir nereikėtų skųstis, nes fragmentiški dviračių takai nuolat įrenginėjami. Tačiau kiek tas fragmentiškumas, neplanuotas išsibarstymas gali būti siejamas su regionais, lieka neaišku. Arba dar konkretesnis klausimas, ar kelionės dviračiais gali paskatinti regionalizaciją ir kas naudosis regionų, o ne miestų dviračių takais?. [Iš leidinio]

ENFor twenty years, as soon as the talking about the possibilities brought in by cycles and attractiveness of the cycling related activities had started, the party of skeptics immediately appears arguing that absence of good bicycle paths means absence of bicyclists per se. Or, on the opposite – as long as the cycling mainstream is weak there is no need for paths. Therefore this dilemma goes on for more than 20 years in Lithuania, thus at least one generation in the country has lost its chance to appreciate the joy of full-scale cycling. On the other hand maybe we shouldn’t have to complain thoroughly, as fragmented cycling trails are constantly being fitted. But how the fragmentation and mostly unplanned trail scattering may be associated with regions remains unclear. Even more specific question – can trips on bicycles lead to more integrated regionalization and who are those using cycling paths in the future – the authors try to answer in this article. [From the publication]

ISSN:
2029-9370
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/69880
Updated:
2020-07-09 21:11:22
Metrics:
Views: 42
Export: