Location and space in Don Delillo’s "Cosmopolis" and Antanas Škėma’s "Balta drobulė"

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Location and space in Don Delillo’s "Cosmopolis" and Antanas Škėma’s "Balta drobulė"
Alternative Title:
Vietos ir erdvės svarba Don Delillo romane "Kosmopolis" ir Antano Škėmos romane "Balta drobulė"
In the Journal:
Respectus philologicus. 2009, Nr. 16 (21A), p. 112-122
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamas vyksmo vietos ir erdvės vaidmuo postmodernistiniame romane, aptariamos vietos ir erdvės rūšys bei funkcijos. Įžymaus šiuolaikinio amerikiečių rašytojo Don DeLillo (g. 1936) romane Kosmopolis (2003) vyksmo vieta ir erdvė atlieka daugiafunkcinės vietos rolę: pasitelkdamas Niujorko urbanistinį peizažą ir uždarą limuzino, važinėjančio Niujorko gatvėmis, įvaizdį, rašytojas parodo destruktyvų aplinkos poveikį individui. Urbanistinis peizažas tampa antagonistine jėga, sunaikinančia pagrindinį personažą. Lietuvių išeivijos rašytojo Antano Škėmos romane Balta drobulė (1958) daugiafunkcinė erdvė tampa romano struktūros ašimi. Urbanistinis Niujorko peizažas Škėmos romane sustiprina svetimumo pojūtį, o uždara lifto erdvė sunaikina pagrindinį veikėją. Amerikiečių rašytojo romane veikėjas priverčiamas prarasti savo tapatybę, tačiau Antano Škėmos romane pagrindinis veikėjas, veikiamas aplinkos, suvokia savo būties tragizmą. Romanuose panašiai traktuojamas veikėjų judėjimas: horizontalus pagrindinio veikėjo važinėjimas limuzinu Don DeLillo romane ir Antano Škėmos romano pagrindinio veikėjo vertikalus judėjimas uždaroje lifto erdvėje rodo vidinį žmogaus įkalinimą. Ankstyvojo ir vėlyvojo postmodernizmo vietos ir erdvės apibrėžčių palyginimas atskleidžia bendruosius postmodernistinius pasaulinės literatūros bruožus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Amerikiečių kultūra; Asmeninė erdvė; Egzodas; Erdvė ir vieta; Fizinė ir socialinė aplinka; Lietuvių išeivijos literatūra; Postmodernizmas; Romanai; Urbanistinė aplinka; Vyriškoji urbanistinė erdvė; American Culture; Displacement; Exile; Lithuanian literature in exile; Masculine Urban Space; Novels; Physical and Social Environment; Postmodernism; Private Space; Treatment of Space; Urban Environment.

ENOne of the distinct characteristics of postmodernism is specific treatment of location and space. The setting in fiction may be in close communication with the characters or become one of them. The aim of the article is to discuss representation of location and space in early (Antanas Škėma’s novel “Balta drobulė”) and late postmodernism (Don DeLillo’s novel “Cosmopolis”). The article discusses the role of the setting in the narrative, types and functions of the setting and principles of reading a postmodern urban novel. Don DeLillo, a contemporary American author, prefers a distinct urban setting for his novels, which, in most cases, is New York City. His novel “Cosmopolis” (2003) is an example of specific treatment of multifunctional setting in the narrative. Alongside the display of the postmodern urban landscape the author focuses on the closed/inside space within the limousine in which the main character travels around New York. The closed space and the open/outside space (New York City) acquire the features of the antagonist, the result of which is the destruction (murder) of the main character. Although Antanas Škėma, a Lithuanian writer of the Diaspora, has been often referred to modernist writers, his treatment of space and characters demonstrate features of early postmodernism. In Antanas Škėma’s novel “Balta drobulė” (1958), the closed/inside space, the elevator in a New York hotel, is a similar multifunctional setting, which, additionally, serves as the basis for the novel’s structure. The inside and the outside space in Antanas Škėma’s novel become destructive, leading the main character to insanity.In both novels, the open/outside space, New York, forces the main character to lose his identity; however, in the Lithuanian novel, the setting makes the main character comprehend the “Otherness.” The characters’ movement (horizontal and vertical) in the closed space suggests of the individual’s inner imprisonment. The vertical movement of the main character in the Lithuanian novel gains a special meaning – mainly focusing on cultural displacement of the character, while the horizontal movement of the character in the American novel may imply the search for identity in the overwhelming urban environment. The comparison of different types of setting and space in early and late postmodernism demonstrates characteristic features and similar tendencies of this period in the world literature. [From the publication]

ISSN:
1392-8295; 2335-2388
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/69360
Updated:
2025-02-20 13:14:42
Metrics:
Views: 24    Downloads: 4
Export: