LTĮ lietuvių kalviškųjų saulučių-kryžių tradiciją žvelgiama kaip į vizualų ženklą, tampantį socialinės-kultūrinės galios instrumentu. Nagrinėjama, kaip bendruomenės jame gali matyti ir skirtingus, ir panašius kodus, suteikti jam ir skiriančias, ir vienijančias interpretacijas. Pasitelkus kalvių pasakojimus, aiškinamasi, kaip kalviškųjų saulučių ženklai buvo pasitelkiami kuriant tautinę tapatybę, saugant kultūrinę savastį arba kurstant tarpkultūrinį konfliktiškumą, plėtojant atsiribojimą ir rezistenciją prieš sovietinę kultūrinę kolonizaciją; kaip, bendraujant su valdžios institucijomis, jiems būdavo priskiriama kitokia kompromisiškai nekonfliktinė interpretacija, priimtina sovietinei ideologijai. Taikant semiologinę, istorinę bei komparatyvinę vizualių simbolių analizę, atveriami sudėtingesni, tarptautiškesni tiriamų ženklų sanklodos, reikšmės, kilmės ir migracijos aspektai. Banguotų spindulių saulučių motyvas kildintinas ne tik iš ikikrikščioniškų vaizdinių, bet ir iš Šiaurės Italijos gotikos/renesanso dailės. Išsaugojus sovietmečiu kalviškų saulučių tradiciją kaip liaudies kultūros reiškinį, drauge išliko ir jų krikščioniškoji semantika. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kryždirbystė; Kalviškų saulučių simbolika; Tautinė tapatybė; Rezistencija; Cross crafting; Symbolism of smithed sun-like crosses; National identity; Resistance.
ENThe article analyzes the tradition of Lithuanian iron minted sun-like crosses, as the visual sign and instrument of socio-cultural power. It examines how communities and state authorities could have seen the unifying and dividing codes at the same time in the same signs. The personal stories of blacksmiths reveals how the iron sun-like crosses were used in various ways: the construction of national identity, the preservation of cultural peculiarity or initiating the conflicting intercultural communication, and the isolation and resistance to soviet cultural colonisation. The investigation uncovers how another non-conflicting and more acceptable interpretation for the soviet ideology was attributed to the smithed sun-like crosses. This interpretation came about through communication with the government institutions. Through a precise semiotic, historical and comparative analysis, the complicated and international aspects of their meaning, origin and migration are disclosed. The origins of the serpent-like rays may be traced not only from pre-Christian imaginery, they are found in the Gothic/Renaissance art motifs of Northern Italy. By the preservation of sun-like crosses the folk art tradition during the soviet period made their Christian semantics viable at the same time. [From the publication]