Žmogų išbandantis blogis Grigorijaus Kanovičiaus romane "Šėtono apžavai"

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žmogų išbandantis blogis Grigorijaus Kanovičiaus romane "Šėtono apžavai"
Alternative Title:
Evil that puts to a test a human being in "Šėtono apžavai" by Grigorijus Kanovičius
In the Journal:
Žmogus ir žodis [Man and the Word]. 2017, 2, p. 51-64
Keywords:
LT
Grigorijus Kanovičius; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Nusikaltimai žmogiškumui / Crime against humanity; Žydai / Jews.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariamas nacionalinės premijos laureato Grigorijaus Kanovičiaus romanas „Šėtono apžavai“ (liet. k. 2002, Vilnius; rusų k. 2002, Jeruzalė, 2007, Maskva), vaizduojantis fiktyvaus Miškinių miestelio žydų gyvenimą Lietuvoje 1939–1941-aisiais, sovietų ir nacių okupacijų metais. Etikos filosofijos kontekste (Emmanuelis Levinas, Antanas Maceina) svarstomas romane svarbus Dievo ir blogio santykio klausimas, kuris susiejamas su žydų ir krikščionių dvasine tradicija (Normanas Solomonas, Mindaugas Pikūnas), Senojo Testamento Esteros, Jobo, Zacharijo ir Amoso knygomis, litvakų religiniais papročiais, paliečiami kai kurie bendresni politiniai, moraliniai Holokausto aspektai (Hanah Arendt, Robertas van Vorenas) ir Kanovičiaus meninio vaizdavimo ypatumai. Romano Šėtono apžavai pasaulis yra pasmerktas išnykti. Dievo „mirtis“, kuri dažnai siejama su Holokaustu („kur Dievas buvo Aušvice?“), romane grindžiama žmonių abejingumu blogiui, dvasios inertiškumu, negebėjimu pajusti bendrystės su kitais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Grigorijus Kanovičius; Lietuvos žydai; Holokaustas; Senasis Testamentas; Etikos filosofija; Grigorijus Kanovičius; Lithuanian Jews; Holocaust; Old Testament; Ethical philosophy.

ENThe article discusses the novel "Šėtono apžavai" (Satan’s Spell) (published in Lithuanian in 2002 and in Russian in 2002 and 2007) by Grigorijus Kanovičius, the laureate of the Lithuanian National Prize, depicting the life of the Jews in a fictitious Lithuanian town of Miškiniai during the Soviet and Nazi occupations in 1939-1941. The novel is important because of the depiction of the Holocaust specific to Lithuania. It reveals the little-known biblical subculture of Jewish culture in Lithuania. The problem of the Holocaust is discussed not only in the context of concrete historical time but also of the universal human experience, raising the sensitive issue of the relationship between evil and God and discussing the nature of evil and the possibilities of resisting it from different national, religious, and ideological perspectives. In the article, Kanovičius’s novel is analyzed by linking it with the spiritual tradition of the Jews and Christians (Norman Solomon and Mindaugas Pikūnas), the idea of God who sows evil found in the Books of Esther, Job, Zechariah and Amos, its interpretation in works by Emmanuel Levin and Antanas Maceina. It also examines some more general political and moral aspects of the Holocaust (Hannah Arendt and Robert van Voren), as well as Litvak lifestyle and religious customs. The world of the Jews depicted in the novel is doomed to vanish. The "death" of God, often associated with the Holocaust ("where was God in Auschwitz?"), is based on the totality of evil and people’s indifference to evil, spiritual inertia, and inability to feel amity with others. The analysis of the novel offers a rather unexpected conclusion that the expectations formed by ethical philosophy (Levin’s idea of human being’s transgression while in a state of suffering) can only be a starting point in trying to explain the distinctiveness of the Kanovičius’s world.The author created not a story of resisting evil, but a requiem for the dead. [From the publication]

DOI:
10.15823/zz.2017.11
ISSN:
1392-8600; 1822-7805
Related Publications:
Lietuvos žydų diasporos bruožai vėlyvojoje Grigorijaus Kanovičiaus prozoje / Rima Kasperionytė. Oikos: lietuvių migracijos ir diasporos studijos. 2019, 27, p. 145-156.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/69071
Updated:
2018-12-17 14:16:35
Metrics:
Views: 21    Downloads: 8
Export: