Kaip pažintys virsta ekonominiu kapitalu: blato tinklų struktūrinės charakteristikos

Rinkinys:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšis:
Knygos dalis / Part of the book
Kalba:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Antraštė:
Kaip pažintys virsta ekonominiu kapitalu: blato tinklų struktūrinės charakteristikos
Knygoje:
Nematoma sovietmečio visuomenė. Vilnius: Naujasis židinys-Aidai, 2015. P. 325-351
Teminė kategorija:
Santrauka / Anotacija:

LTŠis straipsnis skirtas išsiaiškinti kaip veikė blato ryšiai, kaip plačiai jie buvo paplitę ir kokiu pagrindu mezgėsi. Keltas klausimas, ar šiais ryšiais besinaudoję asmenys siekė sukurti kuo daugiau ryšių su kuo tolimesniais pažįstamais ir taip gauti kuo daugiau deficitinių prekių, ar dalinimasis deficitinėmis prekėmis vyko tik artimų ir patikimų žmonių ratuose, taip pat domėtasi, ar sovietinė visuomenė gali būti vertinama kaip platus pažinčių tinklas, kurio nariai neša vienas kitam ekonominę naudą. Straipsnyje taip pat mėginama įvertinti, ar blato tinklai padarė įtakos šiandienos visuomenei, išsiaiškinti, kaip blatas veikė žmonių materialinę gerovę, ir kiek pasitikėjimas buvo svarbus blato tinklų formavimuisi ir tolimesniam jų likimui po nepriklausomybės atkūrimo. Atliktas tyrimas parodė, jog nepaisant sovietinės ideologijos apie lygybę ir nevartotojiškumą, iš tiesų visuomenė buvo diferencijuota, ir blatas leido didžiajai daliai neprivilegijuotų piliečių patenkinti savo vartotojiškus poreikius. Išsiaiškinta, jog Lietuvos blato tinklai mezgėsi stiprių ryšių tarp giminių ir draugų principu, ir dažniausiai vieni kitiems deficitinėmis prekėmis apsirūpinti padėjo tik artimi žmonės, tačiau silpni ryšiai (kaimynai, bendradarbiai) taip pat buvo svarbūs blato tinklų egzistavimui. Padaryta išvada, jog blato tinklai generavo „blogąjį“ socialinį kapitalą, kadangi buvo orientuoti tik į savo pačių ir artimųjų poreikių tenkinimą viešosios gerovės sąskaita, dėl ko nukentėjo pasitikėjimas vieni kitais ir esminės žmogiškosios vertybės.

Susijusios publikacijos:
The Role of religious experience in the formation of life choices, social attitudes and behaviour models of different generations in Lithuania. Soviet and post-Soviet Lithuania - generational experiences. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. P. 146-169.
Nuoroda į įrašą:
https://www.lituanistika.lt/content/68189
Atnaujinta:
2019-11-19 06:19:20
Metrika:
Peržiūros: 43
Eksportas: