Istorinė lietuviškos reklamos raida

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Istorinė lietuviškos reklamos raida
Alternative Title:
Historical development of Lithuanian advertising
In the Journal:
Kultūros barai. 2015, Nr. 9, p. 103-108
Keywords:
LT
Amatai; Petras Vileišis; Reklama; Reklama Lietuvoje; Rusijos imperija (Russian Empire); Sovietmetis; Spauda; Tarpukaris; Vilniaus žinios; Vitrina.
EN
Advertising; Advertising in Lithuania; Crafts; Interwar period; Petras Vileišis; Press; Reclame; Russian empire; Showcase; Soviet period; Vilniaus žinios.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama istorinė lietuviškos reklamos raida. Straipsnio autoriai reklamos užuomazgas sieja su 1323 m. Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino laišku ir viduramžių cechais, kurie turėjo savo vėliavas, herbus, kitą atributiką – simbolinius ženklus, pagal kuriuos buvo lengvai randami. Nustatyta, jog nuo XVIII a. pabaigos Lietuvos reklama plėtojosi pagal carinės Rusijos įstatymus ir papročius. Reklama laikraščiuose pasirodė vėlai: pirmieji reklaminiai skelbimai atsirado 1719 m., buvo paplitusi ir paslėpta reklama. Pirmosios spausdintos lietuviškos reklamos apraiškos spaudoje aptiktos 1883–1886 m. Tilžėje leistoje „Aušroje“. XIX a. pabaigoje populiarėjo vitrinų reklama, buvo svarbios iškabos. Taip pat kai kurios įmonės pradėjo akcentuoti ne tik firmos ženklą, prekės simbolį, bet ir įsteigimo metus, siekdamos pabrėžti verslo ilgalaikiškumą. Spaudos reklama Lietuvoje ėmė plėtotis panaikinus lietuviškos spaudos draudimą. Reklama taikėsi į tradiciškai nusiteikusius pirkėjus, tenkinančius būtinąsias savo reikmes, todėl reklamos estetika ir įtaigumu dažniausiai nesirūpino. Originalių reklamų pradėjo gausėti 4-ojo dešimtmečio pradžioje; jos vystėsi pagal JAV ir Vakarų Europos šalių laisvosios rinkos dėsnius. Sovietmečiu reklama buvo labai primityvi, beveidė, o atsigauti ėmė XX a. 8-9 dešimtmečiais ir pirmaisiais nepriklausomybės metais. Padaryta išvada, jog lietuviška reklama per trumpą laiką sparčiai ištobulėjo ir prilygsta ekonomiškai išsivysčiusioms šalims.

ISSN:
0134-3106
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/67101
Updated:
2018-12-17 14:05:26
Metrics:
Views: 64    Downloads: 39
Export: