LTMeno lauke susiduriama su performanso meno apibrėžimo nesklandumais. Nors sąvokos „performansas“ ir „performatyvumas“ naudojamos skirtingose meno formose, svarbu nepamiršti, kad jos taip pat plačiai diskutuojamos ir sociologijoje, filosofijoje bei kitose disciplinose. Neretai dėl vertimo iš užsienio kalbos ar tos pačios sąvokos variacijų, vartojimo būdų skirtingose disciplinose ar laikantis akademinių tradicijų susiduriama su „performanso“ sąvokos daugiareikšmiškumu. Analizuojant mokslinę literatūrą ir įvairius šaltinius ima ryškėti ribos ar bent kiek aiškesni „performanso“, „performatyvumo“ ir „performanso meno“ sąvokų konceptualizavimo skirtumai ir panašumai bei šių sąvokų vartojimo ypatybės. Galima teigti, kad performanso menas vėl tampa vis daugiau žinomas Lietuvoje. Ši meno sritis kuriam laikui buvo dingusi iš Lietuvos viešojo diskurso, tačiau pastaraisiais metais aktyviai vyksta net keli performanso meno festivaliai, daug jaunų lietuvių studijuoja performanso meną užsienyje ir dalyvauja šios meno srities edukacinėse ir kūrybinėse dirbtuvėse. Nepaisant to, vis dar egzistuoja performanso meno apibrėžimo neaiškumų. Pilotiniu performanso meno lauko tyrimu siekiama atskleisti šių konceptualių neaiškumų ir nesutarimų preliminarias priežastis ir pasekmes. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Meno laukas; Performansas; Performanso; Performanso menas; Performanso meno laukas; Performatyvumas; Field of performance art; Performance; Performance art; Performativity.
ENThe artistic field faces some difficulties in conceptualizing performance art. The definitions of “performance” and “performativity” are widely used in different arts, but these concepts have also become an important part of sociological, philosophical and other social sciences and humanities discourse. However, there exist distinctions in the usage of these concepts in different academic traditions and even different languages. Because of the polysemantic nature of the concept of performance, differences and similarities in the definitions of performance, performativity, performance art could also be clearly articulated. The article argues that during the last decade performance art is returned to public cultural discourse. Every year several performance art festivals take place in Lithuania, and many young Lithuanian artists study performance art abroad and participate in educational workshops. Despite all of this, both artists and researchers encounter difficulties and uncertainties in conceptualizing performance art. A pilot study conducted by the author of this article to explain preliminary reasons of these difficulties and uncertainties demonstrates that performance art and the position of performance artists are problematic with regard to other artistic fields in Lithuania. [From the publication]