Antraščių negatyvumo, nuotaikos ir skaitytojų reakcijos konstravimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Antraščių negatyvumo, nuotaikos ir skaitytojų reakcijos konstravimas
Alternative Title:
Impact of headline‘s negativity and mood on the reaction of readers
In the Journal:
Žurnalistikos tyrimai. 2016, Nr. 11, p. 55-77
Keywords:
LT
Medijos / Media.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama antraštės svarba šiandieninėje Lietuvos interneto žiniasklaidoje, jos panaudojimas formuojant skaitytojų nuomonę bei optimizuojant naujienų sklaidą. Pristatomas dviejų populiariausių Lietuvos interneto leidinių (Delfi.lt ir 15min.lt) tyrimas, kuriame atskleidžiama, kokią įtaką antraštės negatyvumas ir kuriama nuotaika daro skaitytojų aktyvumui, šiuo aspektu lyginami Lietuvos ir užsienio naujienų srautai. Nors laikraščių antraštės tyrinėjamos nuolat, autorė straipsnyje nutarė išsiaiškinti, kaip jos konstruojamos ir kokio pobūdžio antraštės dominuoja. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Antraštė; Interneto žiniasklaida; Negatyvumas; Nuotaika; Headline; Internet media; Mood; Negativity.

ENThe article discusses the importance of headlines in contemporary Lithuanian internet news media, impact of the headlines on formation of the attitudes of the readers. As the result of high competitiveness, the attractiveness of the headlines plays even more important role in the internet media than in traditional newspapers and magazines. The new media provides the innovative methods for readership research: measuring comments, "reads" and "sharings" of online articles enables to measure popularity of the publications and to some extend the "effectiveness" of the headlines. The current article presents the results of pilot research of two most popular Lithuanian news portals (delfi.lt ir 15min.lt). The author compares local and international news headlines in the portals. Evaluating the headlines negativity (negative, positive, neutral) and mood (dramatic, controversial, positive, neutral) enables to demonstrate the impact of news headlines on the activity of the readers. Negative and controversial news headlines encourages readers’ activity (comments and "sharings"). This tendency is more evident in the international news presentation than in local. In the context of fierce media competition efforts to generate greater readers’ activity could become the source of negativity and reporting controversy. [From the publication]

DOI:
10.15388/ZT/JR.2016.11.10750
ISSN:
2029-1132
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/65056
Updated:
2019-11-19 06:18:48
Metrics:
Views: 15    Downloads: 6
Export: