Ramygalos valsčiaus sakralinių pastatų ir parapijų trobesių architektūra

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ramygalos valsčiaus sakralinių pastatų ir parapijų trobesių architektūra
Alternative Title:
Architecture of sacral buildings and parish houses in Ramygala area
In the Book:
Ramygala / vyriausioji redaktorė sudarytoja Gražina Navalinskienė. Vilnius: Versmė, 2016. P. 1077-1153. (Lietuvos valsčiai; kn. 33)
Keywords:
LT
19 amžius; Ramygala; Lietuva (Lithuania); Kultūra / Culture; Kultūros paveldas / Cultural heritage; Religinis menas / Religious art; Žydai / Jews.
Summary / Abstract:

LTTyrinėti šešių vietovių: Ramygalos, Anciškio, Barklainių, Ėriškių, Truskavos ir Uliūnų sakraliniai pastatai, parapijų trobesiai ir smulkieji sakraliniai statiniai. Ramygaloje yra bažnyčia ir jai priklausantys parapijos trobesiai, smulkiųjų sakralinių objektų ir paminklų, statytų įvairioms progoms; išliko ir buvusios sinagogos pastatas. Bažnyčia su šventoriumi ir buvusi sinagoga yra Ramygalos centre; katalikų kapinės įkurtos miestelio šiaurinėje dalyje, o buvusių senųjų žydų kapinių fragmentai išlikę pietuose. Ramygalos bažnyčia sumūryta istorizmo laikotarpiu, iš raudonų plytų, netinkuota. Ji vienbokštė, trinavė, pseudobazilikinė. Bažnyčios architektūra originali, su daugeliu smulkių detalių ir dekoro elementų. Šventoriuje ir už jo ribų stovi keli vertikalūs skulptūriniai akcentai – kryžiai, stogastulpis ir paminklai, skirti įvairioms progoms; tvoros šiaurės rytų kampe pastatyta vientiso tūrio, vienaukštė koplyčia, sumūryta iš raudonų plytų. Centrinėje miesto aikštėje pastatytas paminklas Genocido aukoms atminti „Sopulingoji“ – moderni Sopulingosios Dievo Motinos krikščioniškos temos interpretacija. Klebonijos sodyboje stovi klebonija, du ūkiniai trobesiai ir bažnyčiai priklausantis namas. Klebonija medinė, monumentalaus sudėtinio tūrio, vienaukštė, su pastoge ir rūsiu; jos architektūra tradicinė, būdinga provincijos miestelių parapijos trobesiams. Namo architektūra nesudėtinga, artima nedidelių miestelių špitolėms. Bažnyčiai priklausė ir namas, stovintis už šiaurinės šventoriaus tvoros kraštinės. Buvusi sinagoga jau nepanaši į sakralinį pastatą; jos architektūra nesudėtinga, be stiliaus bruožų. XIX a. pab. ir XX a. pr. [...] Anciškio bažnyčia ir kapinės yra pietinėje kaimo dalyje; šalia šventoriaus įkurta špitolės sodyba, o klebonijos sodyba išsidėsčiusi atokiau nuo bažnyčios.Anciškio bažnyčia suręsta iš sienojų, su dekoratyviniu bokšteliu, trinavė, pseudobazilikinė – romantizmo ir istorizmo laikotarpių statinys. Varpinė karkasinės konstrukcijos, stulpinė, dviejų tarpsnių, dengta keturšlaičiu stogu. Ji – liaudiškos architektūros, su romantizmo stiliaus elementais. Tradicinės architektūros špitolė pastatyta už rytinės šventoriaus tvoros, prie Bažnyčios gatvės, o statmenai jai – krėstas iš molio ūkinis trobesys. Tarp gatvės ir šventoriaus stovi originalių neogotikinių formų paminklas – koplytėlė, o kiek toliau – dar vienas paminklas su Šv. Florijono skulptūra. Klebonijos sodyboje yra klebonija, trys ūkiniai trobesiai, šulinys, o prie tvenkinio – dūminė pirtis. Klebonijos architektūra tradicinė, būdinga nedidelių miestelių trobesiams. Barklainių kapinės įkurtos šiaurinėje kaimo dalyje. Koplyčia stovi prie pietinės tvoros kraštinės. Ji sudėtinio tūrio, sumūryta 1858 m. iš akmenų, su skaldos intarpais, dengta dvišlaičiu stogu. Koplyčia – originalus romantizmo laikotarpio statinys. Ėriškių kaimo pietinėje dalyje yra katalikų bažnyčia, klebonijos sodyba ir špitolė. Bažnyčia medinė, vienbokštė, vienanavė, salinė, dengta dvišlaičiu stogu, o bokštas – keturšlaičiu stogeliu. [...] Šventorių supa kapinės, kuriose tarp tradicinių, būdingų kapinėms paminklų pastatyta ir originalių, skirtų svarbioms datoms įamžinti, ar meniškų tautodailininkų darbų. Abipus bažnyčios priešpriešiais pastatytos klebonija su špitole – būdinga daugelio miestelių parapijos trobesiams. Klebonijos sodyboje stovi klebonija ir nedidelė klėtis – buvusio ištęsto plano ūkinio trobesio dalis yra šulinys su svirtimi. Klebonija būdingų šiam pastatų tipui architektūros formų.Klėties architektūra nesudėtinga, būdinga kaimo trobesiams. Kitoje bažnyčiai priklausiusioje sodyboje stovi senas medinis namas, kuriame greičiausiai buvo špitolė (arba klebonija, o po to – špitolė); yra ir šulinys. Namas senas, tačiau matyti, kad tai buvo svarbus statinys, su ryškiais stilinės architektūros elementais. Šventoriuje stovėjusi varpinė liko užfiksuota tik nuotraukose. Ji buvo primityvių etninių formų, atvirų konstrukcijų, keturstulpė, dengta dvišlaičiu malksnų stogeliu. Truskavoje yra katalikų bažnyčia, kapinių koplyčia, parapijai priklausantys pastatai bei smulkieji sakraliniai ir dekoratyviniai akcentai. Dabartinė bažnyčia su šventoriumi ir kapinės įkurtos pietinėje miestelio dalyje. Bažnyčia sudėtinio laužyto tūrio, vienbokštė, trinavė, bazilikinės erdvės, sumūryta iš plytų, tinkuota. Ji – modernių formų; išorės architektūroje ir interjere dominuoja kryžiaus ir trikampio simboliniai motyvai. Šventoriuje yra koplytėlė – išlikusi vienintelė iš buvusių Kryžiaus kelio stočių, stovi originalus keraminis paminklas, mūrinis koplytstulpis, skirtas Truskavos parapijai įamžinti. Neišlikusi varpinė buvo medinė, stulpinė, dviejų tarpsnių, nesudėtingų formų, panaši į neišlikusią Ramygalos varpinę. Šalia Truskavos gatvės pastatyti klebonijos pastatai. Klebonija – buvę Šv. Vincento Pauliečio mūriniai prieglaudos namai. Kapinių koplyčia vientiso tūrio, suręsta iš sienojų su aukštu akmens mūro cokoliu; ji primityvių liaudiškų formų, su baroko ir klasicizmo stiliams būdingais architektūros elementais. Uliūnų centrinėje dalyje yra katalikų bažnyčia, senoji klebonija (dabar mokykla), ūkiniai trobesiai ir nauja mūrinė klebonija. [...] Akmens mūro sienos romantizmo laikotarpio, bokšto apačioje vyrauja modernizuota viduramžių stilistika, o viršutinio tarpsnio formos – modernios, būdingos tarpukariui.Reikšminiai žodžiai: Bažnyčia; Koplyčia; Kultūros paveldas; Paminklas; Parapijos trobesiai; Ramygala; Ramygalos valsčius; Sakraliniai pastatai; Varpinė; Šventorius; Bell-fry; Chapel; Church; Church, chapel, bell tower, churchyard, parish houses; Churchyard; Culture heritage; Monument; Parish houses; Ramygala; Ramygala area; Sacral buildings.

ENSacral buildings, parish houses and small sacral structures have been studied in six places: Ramygala, Anciškis, Barklainiai, Ėriškiai, Truskava and Uliūnai. There is a church in Ramygala with its parish houses, small sacral structures and monuments erected on various occasions; a synagogue building has also remained. The church with its yard and former synagogue is in the centre of Ramygala, the Catholic cemetery lies in the northern part of the town, while some fragments of old Jewish cemetery are remained in the south. The church of Ramygala had been built of red bricks without plaster during the Historicism period. It is a one-tower, three-nave pseudo-basilica. The architecture of the church is original with numerous small details and decor elements. Several vertical sculptural accents, i.e., crosses, a roof-pole and monuments erected on different occasions are in the churchyard and beyond it. At the north-eastern corner, there is a red brick single-storey chapel of simple size. The Sopulingoji (Sorrowful Mother of God) monument to the Genocide victims is erected in the central square of the town as a modern interpretation of the Christian theme of the Mother of God. The parsonage homestead embraces the presbytery, two additional outhouse structures and a house belonging to the church. The presbytery is wooden, of monumental complex size, one-storey with an attic and a vault; its architecture is traditional, characteristic of parish buildings in provincial towns. The house architecture is simple, resembling that of spitals in small towns. The house beyond the northern side of the churchyard fence also has belonged to the church. The former synagogue now doesn't resemble a sacral building; its architecture is simple without style features. The photos of Ramygala from the end-19th century to the beginning-20th century show a belfry. [...].The church of Anciškis and a cemetery is in the southern part of the village; there is a spital homestead at the churchyard, while the presbytery homestead is a bit away of the church. The Anciškis church is built of timber with a decorative turret, it is a three-nave pseudo-basilica built during the Romanticism and Historicism period. The two-stage belfry is of skeleton construction, pole-type, covered with hip roof. It is of folk architecture with elements of Romanticism style. The spital of traditional architecture stands beyond the eastern fence of the churchyard at the Bažnyčios Street, with a clay outhouse clay house perpendicular to it. A chapel of original Neo-Gothic forms stands between the street and the churchyard. A bit father there is one more monument with a Saint Florian statue. A presbytery is in the parsonage homestead, three outhouse buildings, as well as a smoke bathhouse (sauna) at the pond. The architecture of the presbytery is traditional, typical of buildings in small towns. The Barklainiai cemetery is in the northern part of the village with a chapel at the southern fence. It is of complex space, built of stones in 1858 with chipping inclusions, covered with a gable roof. The chapel is an original building of the Romanticism period. The southern part of the Ėriškiai village has a Catholic church with a parsonage homestead and a spital. The church is wooden, one-tower, one-nave, hall-type, covered with gable roof, but the tower has a small hip roof. Due to recent repair works, it lost its authenticity, because the shape of openings were changed, the interior wall paintings providing comfort for the interior were removed. The churchyard is surrounded by a cemetery, where not only traditional monuments typical of cemeteries but also original ones had been erected to perpetuate important dates, as well as folk art pieces have been erected. [...].In Truskava, there is a Catholic church, cemetery chapel, parish buildings and small sacral and decorative accents. The present-day church is fractured in volume, one-tower, three-nave, its basilican space is built of bricks and plastered. It is of modern forms; the symbolic motives of cross and triangular prevail in the interior. There is a small chapel in the churchyard–a single remnant of the former Way of Cross stations, an original ceramic monument, masonry chapel-pillar erected to perpetuate the Truskava parish. Its bell-fry, that hasn't remained, was wooden, pole-type, two-stage, simple forms, resembling the Ramygala bell-fry that also hadn't remained. The parsonage buildings are at the Truskava Street. The presbytery is in the former Saint Vincent sheltered home built of bricks. The cemetery chapel is simple in its volume and built of timber with a high stonework wall base (socle); it is of primitive folk forms with architecture elements typical of Baroque and Classicism. In the central part of Uliūnai, there is a Catholic church, old presbytery (now a school), outhouse buildings and new brick presbytery. The churchyard and adjacent sites have a number of vertical decorative accents, such as crosses, roof-poles and sculptures. The walls and the tower of the church had been built at different times and of different style. Stonework walls are of Romanticism period, the lower part of the tower shows modernised medieval styles prevailing, while its upper stage forms are modern and typical of inter-war period. Only ruins with gable-roofed porch remained of the old presbytery. The barn is a building of typical Lithuanian ethnic architecture. The present-day presbytery is built of red bricks, no plaster, with a wooden mezzanine. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/65051
Updated:
2019-03-01 10:30:05
Metrics:
Views: 35    Downloads: 10
Export: