Lithuanian theatre in the mirror of Ibsen

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Lithuanian theatre in the mirror of Ibsen
In the Journal:
Acta Ibseniana. 2006, 4, p. 131-146
Summary / Abstract:

LTKai Ibsenas rašė savo puikiąsias pjeses XIX a. antroje pusėje, kurios padarė didelį poveikį Europos teatrui, Lietuva nebuvo nepriklausoma šalis ir neturėjo nacionalinio teatro. Jam atsiradus ir žengiant pirmuosius žingsnius, Ibseno dramos pradėtos statyti ir čia, nepamirštos jos ir vėliau. Nepriklausomybės periodu nuo 1918 iki 1940 m. Valstybiniame teatre pastatyta daugybė Ibseno pjesių. Įsteigus profesionalų teatrą, beveik kiekvienas režisierius bandė pastatyti nors po vieną Ibseno kūrinį. 1921 m. Konstantinas Glinskis pradėjo statyti „Hedą Gabler“. 1926 m. B. Dauguvietis pastatė Ibseno „Visuomenės šulus“. Spektaklis sukėlė diskusijas spaudoje, kurios apėmė ne tik vaidinimo sferą, bet ir to meto situacijos teatre aptarimą. Praėjus 11 metų, 1937 m. B. Dauguvietis dar kartą pristatė Lietuvos žiūrovams Ibseną – jo kandžią socialinę dramą „Visuomenės priešas“. Tarpukario laikotarpiu Ibseno pjesių pastatymai nebuvo labai sėkmingi, nepaisant didelės režisierių pagarbos dramaturgui. 1940 m. pirmasis Ibseno dramų statymo laikotarpis pasibaigė. Kita režisierių karta ėmėsi Ibseno pjesių interpretacijų sovietiniu laikotarpiu. Iš visų Ibseno dramų daugiausiai dėmesio sulaukė drama „Lėlių namai“. 1925-1995 m. laikotarpiu ši pjesė buvo pastatyta septynis kartus įvairiuose Lietuvos teatruose. Lietuviškos Ibsenianos raidoje itin svarbus vaidmuo teko Juozo Miltinio ir Henriko Vancevičiaus pastatymams. 1980 m. Jaunimo teatre Ibseno „Šmėklas“ pastatė Jonas Pakulis. O Jono Vaitkaus ir Gintaro Varno interpretacijos išsiskyrė iš visų lietuviškų Ibseno interpretacijų dvasingumu ir laisvumu.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos teatras; Modernus teatras; Dramaturgija; Režisūrinė interpretacija; Vaidyba; Lithuanian theatre; Modern theatre; Dramaturgy; Director's interpretation; Acting.

ENWhen Ibsen wrote his great plays in the second half of the 19th century, which made a great impact on European theatre, Lithuania was not an independent country and there was no national theatre. However, from the very beginnings of Lithuanian theatre, even during the first amateur period, Ibsen's plays appeared on the Lithuan ian stage. Many of Ibsen's works were staged in the State Theatre during the Independence period from 1918 to 1940. Apart from Ibsen, only Shakespeare, Schiller and Hauptmann attained a similar popularity. Other famous Western playwrights were only represented by a small number of plays.

ISSN:
1503-2981
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/6327
Updated:
2013-04-28 16:24:12
Metrics:
Views: 26
Export: