LTNe vienam iš mūsų žinomi kalbos pasiekimo lygiai, t.y. A1, A2, B1, B2 ir t.t., kelia klausimų, kai kalbama apie konkretų jų turinį. Straipsnyje pristatomas naujas, Lietuvoje dar mažai žinomas, pasiekimo lygių turinį apibrėžiantis instrumentas, sukurtas Kembridžo universitete. Siekdami sukonkretinti BEKM pasiekimų aptartis, Kembridžo mokslininkai parengė anglų kaip svetimosios kalbos kriterinių požymių (angl. criterial features) sąrašą, plačiau žinomą kaip English Profile. Straipsnyje keliamas klausimas, kiek toks apibendrintas požymių sąrašas atspindi konkrečios, lietuvių, gimtosios kalbos vartotojų, rašančių angliškai, pasiekimus, bei mėginama nustatyti kai kurių požymių vartojimo tendencijų priežastis. Remiantis autorių atliktu tyrimu svarstoma, kaip kriteriniai požymiai galėtų būti integruoti į mokymo ir vertinimo procesą.
ENThe present article discusses possible applications of grammatical criterial features, proposed by the English Profile Programme at the University of Cambridge, for language teaching and assessment in Lithuania. It briefly overviews a recent study by the authors which aimed to investigate the distribution of grammatical features in a corpus of examination essays written by Lithuanian learners of English as a foreign language. The study has shown that Lithuanian learners use many A2 structures, a half of B1 and about one third of B2 structures. The authors of the article discuss a number of issues related to the criteriality of individual B-level features and question the applicability of a general list of features to specific learner groups. Apparently, the English Profile list of criterial features could be specified to accommodate LI specific challenges that Lithuanian learners of English encounter. The other implication is related to language testing and assessment which in Lithuania traditionally favours penalties for errors rather than credit for the use of complex structures, even if unsuccessful. The authors suggest that ELT practitioners at all levels of teaching and assessment should shift their attention to the positive features of learner performance, where the English Profile list provides a useful starting point of reference.