LTŠiame straipsnyje stengiamasi išryškinti mirties sampratą XVII–XVIII amžių Lietuvoje ir jos atspindžius laidotuves lydėjusioje muzikoje. Mirties reiškinys sulaukė Lietuvos tyrėjų susidomėjimo, tačiau apie laidotuvių metu skambėjusią muziką išsamių studijų nėra. Pagrindinė informacija glūdi rašytiniuose šaltiniuose, kurių vienas yra šios publikacijos objektas – Vilniaus jėzuitų kolegijos dienoraštis (1710–1723). Iš jo sužinome apie jėzuitų laidotuvių apeigų „muzikinę pusę“: atliekamus kūrinius, muzikavusius vokalistus, instrumentalistus. Jėzuitai ne tik uoliai rūpinosi katalikybės ir mokslo žinių sklaida, bet ir aktyviai veikė Lietuvos muzikinio gyvenimo baruose. Rūpindamiesi krašto švietimu, jie pirmieji plačiai ir aktyviai puoselėjo grigališkojo choralo sklaidą, plėtė bažnytinių giesmių įvairovę, skatino vargonų statybas, vokalinių-instrumentinių kapelų steigimą ir veiklą, kompozitorių profesionalų kūrybos įtvirtinimą bažnytinių kolektyvų repertuare. Tad muzikavimo laidotuvių metu atspindžiai, mus pasiekiantys iš Vilniaus jėzuitų kolegijos dienoraščio, yra dar vienas šio ordino veiklos ir kultūrinio akcento patvirtinimas.
ENThe arcticle presents an interesting source of spiritual life in Vilnius in the 18th century, a diary kept at the Jesuit College in Vilnius between 1710 and 1723. The time when it was written was a rather difficult time for the citizens of Vilnius: during the 17th and 18th centuries, the city and its inhabitants suffered war, occupations, exile and mass murder even many times over. Vilnius was frequently struck by the outbreaks of plague. The diary of the Jesuit College in Vilnius is suffused with a Baroque tranquility. At first, it seems to be deceptively dull and monotonous, but every person who wrote the diary describes daily events in his own words, including the death(s) and funerals. For the survival and strengthening of the nation the support could be provided only by the Church as a significant moral resistance. The repertoire of choires and vocal instrumental ensembles in Vilnius Jesuit churches were greatly diverse. All the facts prove that in the 18th century the Lithuanian and Vilnius Jesuit Church was the main center of the activities of local composers and local musical culture.