LTXIX a. pirmoje pusėje Lietuvos politinio gyvenimo padangėje pasipriešinimas cariniam režimui skleidėsi įvairiomis protesto formomis. Kai kurios jų peraugo į ginkluotus pasipriešinimus - sukilimus. 1816 m. nedidelis būrelis Vilniaus universiteto studentų įkūrė keletą slaptų draugijų, kurių nariai ne tiek reiškėsi politinio gyvenimo kasdienybėje, kiek rūpinosi saviugda, menine veikla ir kūryba. Didžiąją jų kūrybos dalį sudarė poezija. O ji, savo ruožtu, draugijų narių gyvenime buvo labai glaudžiai susijusi su dainomis. Straipsnyje aprašoma, kaip filaretų ir filomatų muzikinė veikla, jų darbai atspindėjo gan didelio socialinio sluoksnio muzikinio gyvenimo kasdienybę, nes studentai gyvai domėjosi liaudies dainomis, miestiečių salonuose bei dvaruose skambėjusia muzika, teatriniu menu. Straipsnyje aptariamos studentų laiškuose įterptos pastabos, aprašymai, kuriuose atsiskleidžia jų muzikinės, estetinės pažiūros, su muzika ir dainų kūryba sietini pasisakymai ir pan. Atkreipiamas dėmesys į filomatų bei filaretų kurtas eiles, vadintas jambais, ir į tai, kaip šios eilės atliepia poetinio teksto ir muzikos garsų ar melodijų ritminius santykius. 1823 m. pabaigoje, carinio režimo valdininkams įkalinus studentus, jų poetinėje, muzikinėje kūryboje radosi naujų temų, kurios išplečia kultūros istorijos žinias apie jaunuolių kūrybą jiems itin sudėtingu laikotarpiu. Straipsnyje išskiriami Jano Czeczoto, Adomo Mickevičiaus ir Tomaszo Žano darbai, sietini su jų poetine, muzikine kūryba, teatru, folkloru ir kt.
ENThe unrest and resistance that arose in the uneasy horizon of Lithuanian political life in response to the czarist regime in the first half of the 19th century took on a variety of protest forms. Some grew into armed resistance - rebellions. In 1816 a small group of Vilnius University students founded several secret societies whose members were less interested in politics, but more in self-education, artistic activities and creativity. Most of their creative output was poetry: in the lives of the society members it was closely associated with songs. This publication explains how the musical activities and the work of the Philarets and Philomaths (secret student societies) reflected the everyday musical life of a sizeable social class. Students actively showed interest in folk songs, as well as the musical and theatrical manifestations presented in the salons and estates of urban dwellers. The article describes comments and accounts from student letters that relate their musical aesthetic views, assertions and various issues related to music and song composition.Attention is drawn to the verse written in iambic meter by Philarets and Philomaths, and how the poetic text and musical sounds reflect the relationship of melody and rhythm. When officials of the czarist regime jailed the students at the end of 1823 new themes and new poetic musical compositions emerged, expanding our knowledge of cultural history regarding the young people’s creative endeavours during this difficult and complicated time. The article accentuates the work of Jan Czeczot, Adam Mickiewicz, Tomasz Zan and their poetic music compositions, theatre, and folklore.