Actualization of the archetypes of a melodic line in M.K. Čiurlionis’ and the 20th century composers’works

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Actualization of the archetypes of a melodic line in M.K. Čiurlionis’ and the 20th century composers’works
Alternative Title:
Melodinės linijos archetipų aktualizacija M.K. Čiurlionio ir XX a. kompozitorių kūriniuose
In the Journal:
Muzikos komponavimo principai. 2015, T. 15, p. 9-26. [Principles of music composing]
Summary / Abstract:

LTMuzikos archetipai yra muzikos tradicijos patikrinti komunikavimo modeliai, užtikrinantys meno gyvybingumą. Jų dalinis ar visiškas atsisakymas vestų j muzikos meno nykimą. Muzikos archetipai susiję su visais komponavimo dalykais, pavyzdžiui, aktualūs yra ritmą artikuliuojantys archetipai, didele dalimi struktūruojantys muzikos kalbą apskritai. Nepaisant visų šiuolaikinės muzikos iššūkių (struktūralizmo, sonorizmo, garso sintezės ir kt.), nemažiau aktualūs šiandien ir melodinės linijos archetipai. Melodinės linijos archetipų tyrimai svarbūs jau vien dėl to, kad tai yra patikrintas tūkstantmetės tradicijos muzikos komunikavimo fenomenas - svari pagalba ir ramstis dabarties muzikai. [...] M. K. Čiurlionio melodikoje galima rasti visų melodinės Unijos archetipų apraiškų. Archetipinius melodinės Unijos modlius kompozitorius plėtoja vėlyviesiems romantikams būdingo derminio tonalumo ribose, plačiai kultivuodamas homofoninę ir polifoninę faktūrą. Melodika iš esmės yra pagrindinis meninės raiškos elementas, todėl net sudėtingiausiomis muzikinio konteksto aplinkybėmis melodinės Unijos reikšmė ir jos archetipinės raiškos formos visada lieka nepaliestos ir nepaneigtos. Ypač pažymėtinos šios melodinės Unijos aktualizavimo priemonės: registriškai nutolę šuoliai (užpildymas), apsupamųjų garsų kreipimas į ašį {apsupimas), priešinamų krypčių išbaigimas finaliniu tonu arba pradinės intervalikos grąžinimas {atnaujinimas), virtualios Unijos pozicijų išreiškimas harmonijos funkcijomis (pozicionavimas). Meniškų archetipų pavyzdžių randame ir kitų XX a. kompozitorių melodikoje (Debussy, įves, Bartók, Britten).

ENThe archetypes of a melodic line are the models of communication checked up by a thousand-year composing practice. Varying from time to time by the details of sounding such archetypes remain stable in respect of the configuration of the tone line placement - filling up, surrounding, renewal and positioning. They also remain of a general concern in the music of modem times.

ISSN:
2351-5155
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/59361
Updated:
2018-01-04 22:16:43
Metrics:
Views: 28
Export: